onsdag 6 augusti 2014

Arcam

Bara för skojs skull kommer här en graf på Arcams aktiekurs annoterad med alla årets order. Orderna har kommit i ungefär förväntad takt och borde teoretiskt inte påverka kursen. Om något borde kursen falla så fort det dröjer mer än två veckor från senaste ordern samt kicka upp lite när det kommer en dubbelorder.




Som synes är det snarare så att aktien går i halvlånga trender; fallande från januari till maj, stigande maj till juli och sedan fallande igen - oavsett hur orderflödet ser ut.

Nu har det gått över 6 veckor sedan senaste ordern, jämfört med normala 2 veckor. Just nu faller kursen i samklang med detta, men jag tror ändå att det inte finns något samband - ibland går kursen upp, ibland går den ned och på kort sikt har det i stort sett ingenting med verkligheten att göra. Det här är en typisk hype and hope-aktie och den går helt enkelt i trender, givet en massa andra omvärldsfaktorer såsom nyhetsflödet kring själva tekniken i sig, snarare än vad som gäller företaget och dess förväntade kassaflöde.

Aktien är utan tvekan övervärderad; orderingången och tillväxten i resultatfundamenta är alldeles för svag för att motivera dagens värde. Med det sagt borde "gravitationen" således successivt dra ned aktiekursen mot omkring 100kr (fundamentalt en bra bit under, men givet hajpen kring företaget så är det inte sannolikt att det blir så långt under). Idag står den i 172kr så en halvering verkar lagom att sikta på. Hokus Pokus-metoden Fibonacci Retracement på två år siktar mot 89kr till årsskiftet - och där kan vi mycket väl hamna om inte Arcam får fart på orderingången snart.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE