måndag 4 augusti 2014

Att genomföra saker när man är omotiverad

Tynan skriver om hur vissa saker, förvånansvärt ofta faktiskt, som man gör bara för att de står på schemat, men man inte lägger sin själ i, ibland blir riktigt bra, t.o.m. rekordbra.

Om man har bestämt sig för att alltid träna 4ggr i veckan, eller alltid skriva 2000 ord om dagen eller något liknande så kommer ofrånkomligen några av gångerna genomföras med lägre motivation. Tynans efarenhet (min också) är att dessa skräpomgångar, "throwaways", ofta blir bättre än väntat och ibland t.o.m. riktigt, riktigt bra. Både han och jag har slagit rekord i gymmet på sådana dagar man bara gått dit "för att man ska" och för att man i alla fall kan "känna lite på vikterna" innan man duschar.

Jag har inga mål med mitt bloggande, så jag har inte någon press på mig att t.ex. skriva varje dag. Däremot får jag ibland en idé om något jag vill skriva om "sen när jag har tid och lust". Om jag då börjar med att "bara skriva ned några stödord" så har det flera gånger slutat med några av mina längsta och kanske bästa inlägg. Jag håller därför verkligen med Tynan om värdet av att ibland bara kasta in ett surt vedträ i brasan för sakens skull och se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE