måndag 4 augusti 2014

Bukfetma, vikt och rörlighet

Min kroppsvikt verkar ha stabiliserats på 87,0 kg efter Ibiza, ned med 2,5kg från 89,5kg dagarna innan. Jag började hemkomsten på 86,4, studsade direkt upp ungefär ett kg, men har sedan kommit ned lite igen till 87,0 i morgonvikt de senaste dagarna.

Igår testade jag att mäta hudlagret på magen och fick 8mm på alla mätningar. Det var åtminstone 1mm bättre än väntat och 2mm mindre än för en månad sedan. Egentligen är jag därmed i mål med "Operation Fat Cat" som började den 25 juni. Jag kommer ändå fortsätta med mina tricks för minskad fetma (stå upp någon timme varje dag, äta mindre godis och glass, promenera på söndagar, inget okynnesdrickande av alkohol) för att se om jag kan komma ner i 7mm eller t.o.m. 6 mm, men börjar jag lukta ammoniak så slutar jag. Jag glömde tyvärr mäta kärlekshandtagen.

Nyss körde jag 10 minuters mobilitet (soffstretch för höften, smal och normal squat, samt framsida lår) för första gången på några veckor. Det känns bra att bromsa den långsamma men obönhörliga kontorsdöden som annars kommer av för mycket sittande, korta höftböjare och allt sämre gångform.

Jag tror man kan säga att idag är första dagen jag verkligen är tillbaka från Ibiza; jag mår bra, jag kör rörlighet, jag ska träna, jag ser skarpt igen och är inte trög i huvudet. Det tog bara en vecka (sista drinken togs ca 05:30 i tisdags morse på Pacha, Ibiza)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE