måndag 25 augusti 2014

Ett steg framåt i träningen

Jaha, här kommer ännu ett urtrist inlägg om dagens träning. Jag är i en mellanperiod nu, efter Ibiza och innan Österrike. Det betyder att jag bara försöker komma nästan ifatt till nivån innan Ibiza för att sedan kunna ta tag i höstträningen på riktigt efter en veckas alpvandring.

Idag skulle jag öka i bänkpressen från 5,4,4 x 105kg till helst 3x5x107,5kg. Jag hade inte så stort hopp om att klara det. Å ena sidan kolhydratladdade jag i helgen samt struntade i fastan söndag och måndag morgon. Å andra sidan var jag förstås utslagen hela söndagen och med testosteronnivåerna i botten under den kritiska tiden efter lördagspasset.

Det gick ganska bra. Jag körde fyra set på 107,5 och ett set på 100. Femmor och fyror.

Uppvärmningen var värst som vanligt efter en fylla. 5 minuter löpband på 10-15 km/h kändes instabilt, långtråkigt och lite jobbigt.

Bänkpress: 20*20, 60*5, 80*5, 90*5, 100*5, 107,5*5,5,4,4-
Skivstångsrodd: 20x10, 40x10, 60x10, 80x10, 90x10, 70x15
Biceps: 30kg, 35kg, 35kg, 35kg, 30kg

Mat: 1L proteinmjölk, 5 stekta ägg med färsk chili, broccoli, spenat samt fullkornspasta, ett glas rödvin och två rostade smörgåsar med honung.

Idag ändrade jag resten av årets träningsprogram. Jag ändrade marklyftsträningen på tisdagar till klart lägre vikter och kortare set. Tanken är att köra lite mer speed-liknande träning då och att det absolut inte ska vara så tungt att det finns någon chans att inte orka dra upp vikterna efter knäböjen. Jag ändrade lördagspassen på motsvarande sätt. Jag vill alltså fortfarande öva på tekniken tre gånger i veckan, men minska slitaget på tisdagar och lördagar och framför allt sätta rimliga träningsvikter så det inte blir en både fysisk och psykisk plåga.

Torsdagarna är vikta för det riktiga, tunga, baspasset som kommer bestå av 3-5 set om 3-5 reps på så tung vikt att det ska vara lite svårt att klara av varje pass. Det är helt enkelt då jag utmanar både muskler och nervsystem för att bli starkare.

TV: Vetenskapens Värld i svt2 sände ikväll kl 20 ett trevligt och nyanserat program av och med Mosley om miljöpåverkan av köttproduktion. Se det om du är iaf lite intresserad av vad du äter. Slutsatsen blev ungefär att 100g kött om dagen kan man äta med ganska gott samvete, men att man helst ska fokusera på kyckling och gris, men se nötkött som något mer ovanligt och festligt inslag som man äter bara ibland.

3D-printat kött och insektsbiffar 

Personligen ser jag fram emot 3D-printat kött och innan dess insektsbiffar och liknande. Fast idag blev det en stor grillad entrecôte på Sturehof, med pommes frites förstås.

2 kommentarer:

  1. Smart ändring av träningsupplägg. Man måste förnya ibland.

    Är man inte jävligt leds på whatever-biffar? Varför ska man likna biff liksom? Diggar man grönsaker/insekter/whatever får man väl låta det vara grönsaker/insekter/whatever och låta dess kvaliteter lysa? Inte låtsas vara något annat. Tänker jag fel?

    Frites är underskattat tycker jag. Men jag är kinkig med kvaliteten. Är du också kinkig?
    lh

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Du tänker helt rätt som vanligt.

      Jag kallar det bara för "biff" för att det är det vedertagna uttrycket. För mig behöver det inte alls försöka likna en biff eller en nugget. Det får gärna vara hela insekter, men det kan också vara hamburgare/pannbiffar, vilket är precis vad veganprylen på sojabönor, glutenfria havregryn och annat var igår. Jag gör gärna hamburgare på vad som helst för det är ett bekvämt format att äta och lätt att passa ihop med olika tillbehör.

      Pyttipanna är också en trevlig form på nästan alla slags råvaror. Flugpytt med ägg och ketchup t.ex. är nog riktigt gott och nyttigt

      Jag vet inte om jag är kinkig, eller heller om fries är underskattade (många äter ju fries, så så underskattade kan de inte vara :), men de måste vara frasiga för att räknas som fries i min bok. Jag kör ofta råa potatistärningar i min ActiFry med en matsked rapsolja. Det funkar som fries eller till Biff Rydberg/pyttipanna.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE