måndag 18 augusti 2014

Farligt bacon och korv samt träningsdagbok

Vetenskapens Värld (svt2) ikväll handlade om rött kött. Läkaren Mosley testade att dubbla sitt intag av rött och processat kött (korv, bacon) under en månad. Han gick upp i vikt (3kg), i princip bara bukfett, fick högt blodtryck och mycket högre och sämre sammansättning av kolesterol.

Å andra sidan visar långtidsstudier på tiotusentals personer inte några särskilt tydliga samband mellan rött kött, mättat fett mm och välfärdssjukdomar som cancer, stroke och hjärtattack.

Det enda de verkade våga säga med visst eftertryck var att undvika processat rött kött som korv och bacon. Om man dessutom äter fiberrika grönsaker och frukt blev man delvis skyddad mot köttets skadliga effekter. När man fyllt 55 rekommenderas också en tarmundersökning för att ta bort eventuella polyper innan de får chansen att bli elakartade.

Medan jag såg på programmet tuggade jag i mig en riktigt bra medium-rare-grillad entrecôte på 270g med pommes frites, ångkokta gröna bönor och broccoli samt förstås en matsked Omega3-olja. Behöver jag påpeka att mina blodvärden är extremt bra på alla punkter?

Dagens pass blev ungefär som väntat, lite svag i bänken pga min flexsession på balkongen igår samt ett ganska tungt pass i lördags. Jag fick lite kramp i ryggen i bänken också så jag tog det lugnt i rodden efteråt.

Löpband: 5 minuter, varav 4 minuter på 15 km/h = 1km
Bänkpress: 20x15, 60x8, 80x5, 100x5, 105x5,4,4,3- (lite trött tydligen från lördagens pass samt flexning igår)
Skivstångsrodd: 20x10, 50x10, 70x10, 10, 10, 10 (jag kunde knappt lyfta stången från marken pga ryggkramp)
Biceps: 30x10, 10, 8, 5, 5 (30sek vila)
Handstående: ca 3x30 sek med snabb viktomfördelning mellan händerna
Rörlighet: soffstretch, squat, skräddare: ca 10 minuter

Det här fotot från igår tog lite kraft från dagens träning
Om det inte framgår så spänner jag mig på bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE