onsdag 13 augusti 2014

IBM har släppt kommersiell hjärnkrets

För en vecka sedan släppte IBM det första kommersiella hjärnarkitekturinspirerade chipet. Det innehåller motsvarande 1 miljon hjärnceller, 256 miljoner kopplingspunkter (synapser) och körs med en hastighet av 46 miljarder synapsoperationer per sekund och Watt. KurzweilAI skriver om det här.

I praktiken består chipet av 5,4 miljarder transistorer, men drar mindre än en tusendel av energin per cm2 i vanliga chip.

IBM demonstrerade även ett system med 16 av dessa chip, som således simulerade 16 miljoner hjärnceller och 4 miljarder synapser. Ett delmål är att skala upp till den mänskliga hjärnans storlek på 100 biljoner synapser (engelska: 100 trillion). Det är dock en bit kvar dit (25 000x 16-chip-systemet), men det är inte svårt att föreställa sig att IBM är där om 10 år.

En hjärninspirerad artificiell intelligensexplosion är antagligen närmare än de flesta tror. Elon Musk, däremot, är redan rädd:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE