måndag 4 augusti 2014

Identifiera dig med din bottennotering

Anders Axklo på MAXstyrka skriver om att inte vara sitt personbästa utan snarare sitt sämsta. Med det menar han att bara för att du varit snäll en enda gång, eller marklyft 300kg en enda gång så är inte det ditt sanna du. Frågan är snarare hur snäll du är när du är på dåligt humör eller hur mycket du är säker på att lyfta, oavsett tillstånd. Det är en sannare bild av vem du är.

Många andra har lyft fram vikten av att höja sitt minimum för att nå längre inom alla områden. En författare eller bloggare kan uttrycka det som att alltid skriva minst x tusen ord om dagen, en styrketränande som att även de sämsta av dagar kunna marklyfta 150kg.

Om man höjer sitt absoluta minimum tenderar förstås maxprestationerna också att pressas uppåt, och det kan vara kul nog att berätta vad man har tagit en dag när alla planeter och stjärnor stod i linje. Men, ditt rätta jag är snarare vad du med trygg och säker teknik gör en femma på, eller hur du framstår som person när du är trött och hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE