onsdag 27 augusti 2014

Känn dig själv

Jag skrev lite på Improve om hur jag omfamnar kaos (och alkohol) och aktivt undviker att vara organiserad. Som så ofta hamnade jag i slutet i att det bästa du kan göra är att känna dig själv, att vara uppmärksam (mindful) på vem du faktiskt är och vad du gillar. Jag länkade även till den här videon om filosofi och att åldras med värdighet.

Ett annat inlägg på min blogg Improve idag spårade in delvis på samma sak (min lättja), men tog även upp vikten av att ifrågasätta alla citat du exponeras mot. Fundera noga på om du verkligen håller med om uttrycket och om implikationerna i ett citat, eller om du egentligen bara lät dig imponeras av formuleringen eller personen bakom (som eventuellt är en kamouflerad charlatan, dvs en person som lyckats på ett område och därför anses skickad att ge råd inom andra områden - tänk en fotbollsspelare som ger aktieråd)

De värsta sortens citat återfinns för övrigt på träningsbloggar och inspirationsbloggar av amatörer:

Det är inte målet som är viktigt det är vägen
Det är inte var du är som är viktigt utan var du kommer ifrån
Det är inte var du kommer ifrån utan vem du är
Det viktiga är inte vem du är utan vem du vill bli
Det viktiga är inte vem du vill bli utan var du kommer ifrån
...

1 kommentar:

  1. bra post. att vara smart och inkännande behöver knappast stå i motsättning till att förkasta tramsiga motivationsslogans. jag har fått för mig, felaktigt hoppas jag, att de personer som producerar flest klatschiga one-liners om träning är de som är minst starka/snabba/bra.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE