tisdag 19 augusti 2014

Låret var inte trasigt

Jag fokuserar mest på träningen här, men läs gärna inläggen på Improve om bl.a. varför ökat antal start-ups gör att man inte kan lita lika mycket på värdet av befintliga noterade företag, vare sig nya eller gamla. Ett annat inlägg på sistone behandlar visdomen som spelkommentatorn PewDiePie förmedlade i sitt sommarprat (om du ändå riskerar att misslyckas vad du än gör så gör det hellre med något du gillar). Jag skriver även om hur folk missar det mest grundläggande av alla filosofiska grundstenar: A är A och inte något annat än A, mer specifikt så är man svag om man är svag, inte för stark. Häromdagen skrev jag även om Omega3-olja som jag tycker alla borde dricka. Ska man bara äta ett enda tillskott till maten så är det Omega3-olja av bra kvalitet. Läs här om det.

Dagens pass bjöd på bra besked avseende lårskadan. Den är mycket lindrigare än jag först trodde. Jag kunde lugnt göra djupa, knäböj på 95kg utan att det kändes farligt öht. Jag måste bara haft en liten stötskada från en spark och missbedömde känslan som en bristning. Skulle jag känna likadant igen skulle jag dock fortfarande tolka det som en bristning. Jag är hellre safe än sorry. En fegis, en mes, en lättjefull fjant.

Uppvärmning: löpband 5 minuter, varav sista 2 min på 16 km/h
Knäböj: 20x10, 60x5, 80x5, 90x5, 95x5,5,5 (yes, jag var inte trasig, jag var bara hypokondrisk och klen)
OH-press: 20x10, 40x10, 50x9, 7, 40x8,8
Chins +12kg: 7,5,7 (sista setet utan vikt)
Mage: 15,10,30

Och på den professionella sidan så var det slutrevision för fondens första halvår idag. Då sitter 9 personer och lyssnar på mig och ställer frågor, antecknar, ifrågasätter och samtidigt försöker lotsa rapporten rätt så den uppfyller både finansinspektionens krav på form och meningslös information och våra kunders krav på att faktskt förmedla någon slags infomation om vad vi gör med deras pengar och hur vi tänker. 7 miljarder är ju ändå alltid 7 miljarder... : )

Mer givande under dagen var som vanligt några bloggposter (Tynan skrev ovanligt bra idag om att plocka isär sina problem i hanterliga småbitar och fundera på om de verkligen är problem och vad det är som egentligen stör ens harmoni) samt en trevlig promenad runt Östermalm med en kollega då vi diskuterade ditt och datt (rasism, samhällsstrukturen, störande jag-fokus och inte minst PewDiePie om att satsa på det man gillar - precis i min smak, även om jag inte orkar lyssna på långa pladdriga sommarprat utan alltid graviterar mot vetenskapsprogram istället).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE