måndag 4 augusti 2014

Läs långsamt

Två bra tips från Ryan Holiday:

1. Bejaka frånkopplade tillfällen som på flygplan och tåg då du kan läsa eller skriva i fred, ostörd av internets oändliga möjligheter. Personligen föredrar jag tåg, eftersom man då själv styr helt över mat, störande moment, toalettbesök mm samt slipper check-in, köer, servering mm
2. Läs inte fort, läs i din takt, i flow tempo, i mindfulnesstakt. Jag har sagt det förr, men ska man läsa och njuta, ta till sig, förstå på djupet så ska man inte läsa snabbt. Speedreading är bara ett eventuellt nödvändigt ont när någon annan sätter agendan och du bara nätt och jämnt ska klara en akut uppgift. Speedreading och situationer när det "behövs" ska undvikas så långt det är möjligt. Speedreading är snarast antitesen till vad jag förespråkar om att njuta av nuet och fokusera på djuplärande.

"...if a book is skimmable, skip it altogether. You don’t get a prize for completing it."


2 kommentarer:

  1. Jag tänkte ta mig an Holidays bok (The obstacle is the way) i ljudformat inom kort. Kanske ngt för dig också?

    Verkar vara en sjyst modern formulering av klassisk stoicism och praktisk visdom. Kanske lite nyttig cross-training för en epikuré som du :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat på det, men eftersom jag har ganska långt kvar i Monte Cristo så kanske du kan ge en snabbrecension av Holiday innan jag börjar med den. 5$ på Amazon och 200s är förstås ingenting i sammanhanget, men jag vill gärna avsluta "Greven..." först.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE