tisdag 26 augusti 2014

Lite tips om hur man bäst tar hand om en baksmälla

Jag blev nyss tipsad om den här länken med baksmälletips. Bakgrunden är förstås helgens bakfylla samt en generell iakttagelse att jag ofta dricker mig själv under bordet.

Länken innehåller en hel del intressant information om alkoholens nedbrytningsprocess i kroppen och hur det hänger ihop med baksmälla. Tipsen för att undvika bakfylla är emellertid lite överdrivna. Jag gör dock egentligen redan det mesta som står där, även om det inte varit planerat.

T.ex. har jag ett högt normalt intag av magnesium och B-vitamin, men jag kan absolut förbättra C-vitaminintaget just kring en fylla. Jag har inte färsk ingefära hemma så det kan jag också se till att lagra upp inför en utgång. Anti-inflammatorisk kost är min specialgren så där behöver jag inte heller någon hjälp. Inte heller avseende vätskeintag, där jag helt enkelt dricker så mycket vatten jag kan hantera. Ägg och kaffe dricker och äter jag normalt varje dag i vilket fall som helst, men visst, det är klart att jag medvetet kan se till att ta en frukost på ett gäng ägg just efter en fylla.

NAC är väl det enda riktigt spännande som rekommenderas, men samtidigt är det lite för olagligt och "kemiskt" för mig.

Sammanfattningsvis noterar jag för mig själv att köpa hem ett rör C-vitamin, färsk ingefära att göra té av samt äta ägg till frukost efter fyllan om jag inte hade tänkt göra det annars. Tränar gör jag om det står på schemat, i annat fall orkar jag inte, men en bastu brukar hjälpa tycker jag och det kanske är just själva svettandet som är grejen.

Sen har vi det där med återställare: det lindrar huvudvärk, ökar välbefinnandet och (även om jag inte hittar källan nu) mildrar de negativa effekterna av nedbrytningsprocesserna som sker när man slutar tvärt. Jag rekommenderar alla bakisscheman att inkludera en öl till frukost.

2 kommentarer:

  1. http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-N-A-C-Sustain-N-Acetyl-L-Cysteine-600-mg-100-Tablets/135

    Iherb funkar fint så länge man håller sig till små paket (typ $40-$60). Har vid något tillfälle beställt större laddning och då fick jag betala tullavgift. Misstänker att de kanske granskar innehållet i samma veva då också.

    SvaraRadera
  2. Acetylcystein finns på svenska marknaden som Sandoz. Kanske värt o fråga om du har en snäll doktor att tillgå.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE