torsdag 7 augusti 2014

Marklyft

Träningsvärken i låren idag gjorde mig illamående. Jag nådde nog kulmen idag efter squaten i tisdags. Jag stönade och stånkade varje gång jag satte mig eller reste mig, hämtade lunch eller på annat sätt ändrade ställning. Det bådade inte gott inför träningen, även om jag vet att man egentligen inte blir svagare av träningsvärk - det bara är lite obekvämt och tynger mentalt.

Jag satsade på 140kg som efter-Ibiza-start och det var nog en perfekt vikt. Jag gjorde 3x5, precis enligt plan...

Uppvärmning: 1km x 15,2 km/h (samt lite uppvärmning och nedvarvning för totalt 10 minuter och 2km. Pulsen blev 170, vilket nog är ganska nära VO2 max)
Marklyft: 20x10, 60x5, 90x5, 110x5, 140x5,5,5
Dips +12kg: 10,7,5
Biceps (5-10 reps, 30s vila): 20,30,35,40,35,30,25,20
Mage: 15fk,10fk,30rc

Blandad rörlighet på kontoret och mellan seten, mest squat, vader, hälsenor

PS: jag lärde mig inget på gymmet idag utom möjligen att jag måste upprepa "stop hating" för mig själv hela tiden. "Han vet nog vad han gör. Han vill floppa omkring som en fisk och låtsas göra chins. Fan, stop hating! Start Learning."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE