måndag 11 augusti 2014

Recovery i några veckor till, sedan en veckas vila

Första veckan i september ska jag vandra "högalpinprogrammet" i en vecka i Österrikes alper. Jag hoppas att det ska fungera som aktiv vila efter omkring 4 veckors catch-up-träning efter Ibizauppehållet.

Dagens pass gick i alla fall precis enligt plan med bänk på 102,5 och rodd på 85. Uppvärmningen skedde på 17 km/h.

Dagens pass:

Uppvärmning: 3 intervaller på 17 km/h à 1-1,5 minuter, totalt 1km på 17 km/h, med 1,5 minuters vila mellan
Rörlighetsträning medan jag väntade på en mupp som körde någon slags handledsövning bakom ryggen i bänkpressen
Bänkpress: 20x20, 60x8, 80x5, 102.5x5,5,5
Skivstångsrodd: 20x10, 50x10, 85x10,10, 65x12,9,9
Biceps: 20kg, 30kg, 30kg, 25kg, 20kg (30s vila)
Handstående: 5x10sek

Planen är att köra ungefär 3x5x105 och sedan 107,5 och kanske även på 110 kg innan alpinvandringen, så kan den riktiga höstträningen börja på ca 110kg efter Österrike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE