fredag 8 augusti 2014

Ta vara på idéerna

Ibland får jag en idé som jag tycker är särskilt bra. Jag tänker att jag borde skriva upp den så jag kan ta hand om den senare. En kvart senare är den spårlöst borta och jag irriterar mig på att jag inte kan få tillbaka den. Med tiden har jag lärt mig att jag fungerar så här och att bra idéer måste skrivas ned direkt.

Idag skriver Johan Norberg i Metro om hur och när kreativa idéer kan uppstå. Han påpekar samtidigt att man inte alltid kan vara ofokuserat kreativ, utan måste vara skärpt och medveten stora delar av tiden för att skapa förutsättningar för de kreativa stunderna. Jag har sagt samma sak om att skapa en livstopografi för att bli så lycklig som möjligt. Ibland måste man ha ont eller vara bakfull för att lyckan ska kännas riktigt bra övrig tid. Ibland måste man vara nykter långa perioder för att fyllan ska bli riktigt skarp och givande när man väl tar den.

Häromdagen läste jag en gammalt inlägg från juli 2010 på en av mina favortibloggar (dock inte absoluta toppbloggen) om idéerna som uppstår i duschen på morgonen och vikten att ta tillvara på den där "enda" intuitiva idén som glider upp från det undermedvetna till det medvetna när man slappnar av, har sovit, och gör något annat än fokuserar på att försöka komma på något bra.

På tal om kreativa idéer... Missa inte den här gråtfesten om Stephen Hawkings liv.

5 kommentarer:

  1. Jag har alltid ett google-docs-dokument öppet i en webbläsare, som är öppet för alla att skriva i om man känner till adressen. Det gör att jag kan öppna det från min egen dator eller okänd jobbdator utan att behöva ange användarnamn/lösenord på datorn. Dessutom försöker jag skriva ner idéer direkt som påminnelser i telefonen och sedan föra över till dokumentet när man kommer hem.

    Egentligen är det väl ett ganska kasst sätt att strukturera idéer och tankar (inga möjligheter till att tagga/labla idéer), men det är enkelt och funkat ok hittils. Undrar om det finns marknad för en idé-app där man kan tagga/filtrera/söka och har både telefonklienter med offlinestöd och bra webgui... Kanske en idé för dokumentet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt som åtminstone sparar idén en extra dag är bättre än inget. Har du testat Evernote? Den kan du ha i telefonen och på datorn och kan skriva, fota, maila in osv och dessutom få bra struktur. Gratis och innehåller även automatisk teckenläsning av text i fotografier

      Radera
    2. Sant, borde nog testa Evernote, har fått det tipset förut.. Tackar!

      Radera
  2. Ett tips dock, vet inte om det hjälper dig i det här fallet med just idéer, men om man kan ha sinnesnärvaro nog att högt uttala iddén medan man fortfarande har den färskt i minnet kanske det hjälper att komma den?

    Jag tycker iallafall att det hjälper mig att komma ihåg exv en adress när jag ska till en fest eller så, alltså information som jag behöver memorera, men bara har nytta av under en begränsad tid, så det behöver inte in i långtidsminnet, typ. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar om jag upprepar det tills jag skriver ned det, kanske längre med en adress eller datum. En idé kan emellertid försvinna så fort jag slutar fokusera på den.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE