måndag 4 augusti 2014

Träning efter 15 dagars vila (och sprit)

Jag åkte spontant till Ibiza i 10 dagar. Vad jag trodde skulle bli ganska lugnt blev den mest spritindränkta resa jag varit på på 20 år. Har du inte kollat resesammanfattningenAlwaysBeBruceWayne aka Improve-bloggen så gör gärna det. Där skrev jag även tidigare idag om hur dyr och sårbar börsen är. Det gjorde att det tog en vecka att återhämta sig. Jag tror att 45 minuters bastu igår hjälpte till att neutralisera kroppen och återställa vätskebalansen.

Idag var det alltså premiärträning efter 15 helt träningsfria dagar. Jag satsade på att basicpass med löpning, bänkpress, skivstångsrodd och biceps i halvhögt tempo, men utan några särskilda viktambitioner. Det blev svettigt och snudd på illamående, men det gick ganska snabbt och det kändes bra. Men, det var nog tur att jag hade bastun från igår i ryggen.

Löpband: 90 sekunder på 10-12 km/h och 4 minuter på 15 km/h. Jag har en idé om att springa just en km i högre och högre tempo, men absolut inte maxtempo utan snarare på VO2-max-tempo, som avslutning på varje uppvärmning.

Bänkpress: 60x10, 80x8, 90x6, 100x5,5,5 (kändes jobbigare och tyngre än väntat; uppenbarligen tappade jag en del under vilan)
Rodd: 20x10, 50x10, 70x10, 80x8,8, 60x15,10,10 (något fler set än vanligt, och på mycket lättare vikt, men strikt och skönt)
Biceps: 20x10, 30x10, 35x5, 30x5, 25x5, 20x5 (30 sek vila mellan seten)

I morgon bitti kl 06:00 är det exakt en vecka sedan jag klev ut från Pacha på Ibiza för att ta taxi till andra sidan ön och sedan tillbaka igen till flygplatsen för att flyga hem (fortfarande full och utan frukost). Med dagens styrkepass, samt gårdagens ganska långa bastu och kallduschar i ryggen och en god natts sömn till, får jag nog säga att det är precis då jag till slut är helt återställd från fest- och spritorgierna på ön. Men det var det definitivt värt för kul hade jag och träningsmotivationen är tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE