tisdag 5 augusti 2014

Träning efter dekadens

Resultatet av veckans träningsuppstart börjar ta form och det är dags att räkna efter.

Jag verkar utan problem kunna köra på ca 90% av vikterna jag körde på innan min mest dekadenta vecka på 20 år. Redan idag börjar emellertid träningsvärken märkas tydligt och jag fick nästan kramp i hamstrings redan under själva knäböjen idag.

Det är tydligt att det kostar mer att supa och inte äta nuförtiden än när jag var 20, men ändå inte fasligt mycket. Jag är också glatt överraskad över att ha tappat minst lika mycket fett som muskler under de tio dagarna på Ibiza. Tack kroppen! Hemligheten var att äta bacon och ägg till frukost, sedan normalt max ett mål till någon gång under dagen, som mest bestod av protein, samt obegränsat med alkohol. Jag är också glad att jag faktiskt vilade hela förra veckan istället för att hoppa på gymmet redan på onsdagen eller tisdagen direkt från flyget (vilket hade varit riktigt sjukt).


Dagens pass, som var ännu svettigare (bokstavligen alltså) än igår:

Löpband: 1km på 15,1 km/h (efter 90s uppvärmning på 10-12 km/h). Tanken är att försöka ligga på mitt VO2-max och försöka knuffa det aningen uppåt.
Knäböj (fri ställning utan stoppar, strikt upprätt rygg, djupa): 20x10, 50x5, 70x5, 90x5x5
OH-press: 20x10, 30x5, 40x5, 50x10, 50x6, 40x10, 40x7
Chins: 13,5,5 (utan vikt)
Mage: 15fk (fällknivar), 10fk, 20rc (raka ben-crunches)

Tips: om du är liberalt lagt kan du säkert med viss glädje kolla in det här inlägget där jag misstänker att jag retar upp en del som inte är lika konkreta, bestämda eller principfasta. Och om du är intresserad av börsen och kanske t.o.m. hoppas att den ska korrigera mer nedåt för att ge bättre köplägen kan du titta på det här som jag skrev igår.

Till sist, kul att Elon Musk (Twitter: @elonmusk) uttrycker rädsla för att mänskligheten ska visa sig bara bli en språngbräda för en framtida superkapabel artificiell intelligens. Själv kan jag knappt vänta på att det ska hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE