lördag 9 augusti 2014

Träningsdagbok lördag

Föreståndaren på SATS regeringsgatan sa tidigare i veckan att man efter ett uppehåll ska träna max tre gånger första veckan. Idag körde jag mitt fjärde pass. Tumregler har sin plats här i livet, men man måste också kunna känna när de ska ignoreras. Det här är absolut ingen machogrej från min sida (även om jag måste tillstå att jag var lite sliten och mest gick till gymmet för att "jag ju alltid tränar 4x i veckan").

Jag inledde med ett snabbare löpbandspass än vanligt: 1km på 16 km/h. Det tog mig till 200 i puls, så skillnaden mot 15,2 km/h var markant med avseende på syreomsättning (då pulsen bara blev 170, vilket antagligen är nära mitt VO2 max).

Sedan var det dags för 5x5x100kg bänkpress. I måndags började jag ju comebacken med 3x5 och det var på håret redan det. Nu hade jag det passet samt förstås viktade dips och OH-press i ryggen under veckan så pressmusklerna kunde mycket väl vara mer försvagade av första veckan än de var igångsatta. Som det var nu blev 5x5x100 också precis på håret. Perfekt.

Jag fortsatte med marklyft, vilket inte kändes alls frestande. Jag hade en liten lårkaka från en thaikick eller knä som jag fick inatt av min tjej som inte kan skilja sömn från thaiboxningsträning. Plötsligt hade hon dragit av ett ångestskrik, kastade sig över mig och clinchade samtidigt som benet följde efter för ett mellanting av en spark och ett knä. Hon minns förstås inget. Jag hade faktiskt storstilat tänkt köra 3x3x150, men insåg redan i bänken att jag inte hade någon juice kvar i benen så jag nöjde mig med 3x5x130kg. Det ger i alla fall teknikträning och lite reps i kroppen.

Pulldowns: 70x8, 80x8, 80x8, 75x8, 70x8 med 30s vila mellan seten i någon technogymmaskin. Vikterna var mycket tyngre än i vissa andra maskiner.

Mage, medley utan vila: 15fk, 25rc, 10su, 60s planka, 10rc

Handstående: typ 5 försök

Sen var det dags för frukost, för idag körde jag ganska tidigt (10:30-12) och fastande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE