torsdag 21 augusti 2014

Träningsuppdatering och en nyhetsblogg

Idag hittade jag till slut fram till den objektiva open source-baserade nyhetsbloggen Bellingcat. Den finansierades via Kickstarter och började med Eliot Higgins entusiastiska grävande journalistik genom öppna nyhetskällor på internet.

Här är t.ex. Bellingcats arbete med sanningen bakom nedskjutningen av MH17. Det är inte fullständigt (ännu) och det är inte 100% bevisat, men det är en bra start och visar hur långt man kan komma genom att lägga ett pussel av publika nyheter och bilder, vilka var för sig kan ge en felaktig bild av en händelse. Jag har lagt upp Bellingcat på min nyhetslista samt följer dem på Twitter.

Men, nu till dagens pass!

Uppvärmning: löpband 5 minuter 12 km/h
Marklyft: 20x10, 60x5, 90x5, 120x5, 147.5x5,5,5 (perfekt, precis vad jag planerade, och ingen känning i låret)
Biceps: 35kg x10, 40kg x8, 40kg x5, 35kg x8, 30kg x10
Dips +20kg: 10, 6, 5 (en minuts vila; det här var nog en perfekt laddning för kommande bänkpresspass)
Mage: 20,10,30
Rörlighet: squat, ljumskar, vader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE