lördag 23 augusti 2014

Tung mark och bänk funkar inte på lördagar

Ikväll är det fest och jag laddar med pannkakor med lingonsylt. Först tränade jag förstås som vanligt. Jag har till slut insett att det inte fungerar att köra tung mark efter bänk på lördagar, men jag var bara tvungen att testa omvänd ordning innan jag lägger om programmet.

Jag är helt enkelt inte stark på lördagar. Det kan vara tidpunkten på dagen, maten (fastan) eller bara att det är fjärde passet och att det ligger efter torsdagens mark och viktade dips. Jag får sluta köra som jag gör och använda lördagarna framöver till lättare teknikträning samt lättare men längre hypertrofiträning.

Idag blev det emellertid så här, kanske en sista gång:

Löpband: 5min 10-20km/h +1min
Mark: 20*10, 60*5,90*5,120*5, 140*3, 152.5*2+, 1+, 1, 130*5,5
Bänkpress: 20*20, 60*5, 90*5, 100*5, 110*3-(istötning, upplyft), 3 (kompression/kramp,sträckning i ryggen)
Mellanjogg, 5 minuter 12 km/h
Frivändning: 20*10,40*5,50*5, 60*5,70*5- (minusfemma på 70 igen)
Lång planka (armarna sträckta rakt framåt): 60s, 50s, 55s
Handstående: 3x
Rörlighet: 5min

Pannkakorna blev f.ö. magiska idag: 6 ägg, 7dl 3%-mjölk, 3dl vetemjöl. Inget fjantande med kvarg eller liknande. Grymt goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE