måndag 4 augusti 2014

Var lycklig

här sammanfattade Paul Graham sina bästa levnadsregler i april 2012:

Don't ignore your dreams
don't work too much
say what you think
cultivate friendships
be happy

Egentligen behöver man inte säga så mycket mer. Personligen brukar jag stanna vid "var lycklig!", men ibland kan man behöva vara lite mer konkret i hur man tar sig dit.

Att säga vad man faktiskt tycker, att vara sig själv (även om det är olika personer vid olika tillfällen), att ha vänner och ta hand om vänskapen och att inte lönearbeta i onödan samt att i rimlig utsträckning följa sina drömmar håller jag starkt med om är bra sätt att bli lycklig.

Idag ska jag för övrigt börja styrketräna igen efter spontanresan till Ibiza som medförde 15 dagars träningsfritt. Jag kommer (bara) hinna träna nästan fyra veckor innan det är dags för alpvandringen i Österrike. Efter det börjar höstträningen på allvar, med strikt schema, smart periodisering och förhoppningsvis några rekord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE