onsdag 17 september 2014

Aktiemarknaden

Det tål att upprepas och det är väl därför Hussman gör det om och om igen:

Enda anledningen till att S&P 500 har avkastat så mycket som 3,9% årligen sedan år 2000 är att mätpunkten på slutet (dvs nu) görs på en historiskt sett extremt hög värdering. Både startpunkt och slutpunkt är alltså på extrema nivåer. Däremellan har tillväxt och utdelningar bidragit till totalavkastningen på 3,9% per år.

Det var egentligen allt, men om man vill leka runt med antaganden och räkneexempel kan man fortsätta att läsa här nedan:

******************************
Vid någon framtida punkt inom 5-10 år är det sannolikt att värderingen är mer historiskt genomsnittlig än nu eller t.o.m. lägre än genomsnittet (så blir det ofrånkomligen förr eller senare, om man inte antar att vi lever i ett nytt paradigm där genomsnittsvärderingen ska vara högre än de föregående 100 åren). Om då inte utdelningsnivåerna ökat ovanligt mycket, eller den underliggande vinsttillväxttakten ökat kraftigt, blir totalavkastningen den kommande tiden mycket lägre än de senaste 14 åren, dvs mycket lägre än 3,9% om året.


Ett enkelt räkneexempel ger ett börsras på 60% på ett år (se längre ned)


Några faktorer som kan bidra till en mycket svag totalavkastning de kommande 5-10 åren:
  • Det finns tecken på att BNP-tillväxten avtar (både produktiviteten och befolkningstillväxten avtar; produktiviteten kanske pga malinvestment och tom och stimulerad tillväxt i spåren av decennier med monetär manipulation, extremt låga räntor och fiskala stimulanser/budgetunderskott).
  • Vinstmarginalerna är extremt höga och brukar då vända ner mot och under genomsnittet. Tillsammans med svagare BNP-tillväxt innebär det här mycket svagare vinstutveckling.
  • Värderingsnivån är extremt hög, antagligen pga monetär manipulation och artificiellt låga räntor. Förr eller senare normaliseras både räntor och värderingar och sannolikt även med en viss undershooting (om inte de historiska genomsnitten för alltid ska justeras uppåt - new paradigm thinking)
  • Lägre vinster och högre räntor medför sannolikt lägre utdelningstillväxt än tidigare, eftersom mycket av återköp och utdelningar i dagsläget finansieras med lån (tack vare extremt låga räntor)

Hussman räknar i sin formel med 6,3% årlig nominell BNP- och vinsttillväxt i tio år (dvs samma genomsnittstillväxt som de senaste ungefär 100 åren), 0,63 som normaliserad Price/GDP-kvot (jämför med 1,34 nu) och 2% direktavkastning (dividend yield):

(1.063)(0.63/1.34)^(1/10) - 1.0 + .020 = 0.5% totalavkastning (och alltså -1,5% [minus 1,5%] årlig indexförändring i 10 år)

Så här ser Hussmans model ut i grafform
Blå linje är modellen och röd linje är faktisk börsutveckling
Notera att den faktiska avkastningen efter 60-talet och efter
år 2000 på botten blev avsevärt lägre t.o.m. än vad modellen visade

Om man manipulerar vissa faktorer till undershooting (värderingen bottnar på 0,50 istället för 0,63 och direktavkastningen blir bara 1% istället för 2%) kan man komma fram till t.ex.

10 år: (1.040)(0.5/1.34)^(1/10) - 1.0 + .010 = -4.8% per år i 10 år (exkl utdelningar blir indexförändringen -5,8% per år i tio år)

Om man tar samma undershootingexempel (och exkl utdelningar) men på ett, tre eller fem år blir kalkylen:

5 år (utdragen nedgång): (1.040)(0.5/1.34)^(1/5) - 1.0 = -14,6% per år i fem år

3 år ("börskrasch"): (1.040)(0.5/1.34)^(1/3) - 1.0 = -25% per år i tre år

1 år ("katastrof"): (1.040)(0.5/1.34)^(1) - 1.0 = -61% på ett år


Kom ihåg att nedgången börjar alltid när börsen står som högst


Observera att exemplen inte är mer negativa än att nominell BNP 'bara' växer nominellt med 4,0% per år. Det som gör utfallen så negativa är antagandet att värderingen normaliseras till 0,63 i Price/GDP eller undershoots till 0,50. Ju snabbare normaliseringen sker, desto värre och snabbare blir förstås börsraset.

Vinstutvecklingen är öht inte med i formeln eftersom värderingen görs på marknadsvärde/BNP, just för att slippa problem med cykliskt varierande vinstmarginaler. Om vinstmarginalerna för evigt har justerats uppåt blir formeln missvisande eftersom normalvärderingen på 0,63 x P/GDP är baserad på en viss genomsnittlig vinstmarginal.

Man kan förstås placera sina pengar i aktier idag och hoppas att samma extrema värderingar som gäller idag även kommer gälla vid någon tidpunkt i framtiden. Om detta inträffar 10 år från nu, och BNP växer lika snabbt som historiskt, kan man då se fram emot ca 0,5% totalavkastning per år. Det är ändå sämre än den svenska tioåringsobligationen på 1,56% [eller den amerikanska på 2,57%] eller t.o.m. ett förmånskonto på vilken bank som helst. På vägen lär man som vanligt få vara med om minst ett ras på 50%... Jag är hellre den som köper i det raset även om det dröjer fem år till.

3 kommentarer:

  1. Alltså inte för att det angår mig. Men du har checkat ut på riktigt alltså? Penschis? Eller bara mellan uppdrag?
    lh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har checkat ut på riktigt. Pensionerad. Däremot träffar jag gärna makthavare i branschen för övriga anställdas skull, för att marknadsföra dem.

      Jag ska inte förvärvsarbeta mer i mitt liv. Fast jag måste medge att det är lite kul att se vilka som vill kontakta mig för att se om jag är intresserad av det ena förvaltningsmandatet efter det andra.

      Om jag skulle ångra mig om några år har jag alla chanser att komma tillbaka, men det hoppas jag verkligen att jag inte gör.

      Radera
    2. Supercoolt. Inte en chans att du kommer att ångra dig. Grattis får man säga. Jag hänger på bloggen fortsättningsvis också.
      lh

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE