fredag 12 september 2014

Diet

Ät riktig mat, variera dig, var uppmärksam på vad du äter och hur det smakar. Krydda. Njut. Och glöm inte Omega3.

Jag sammanfattade nyss några enkla hållpunkter om mat på min engelska blogg. Jag letar alltid efter genvägar, enklare och kortare livsguider men som samtidigt minimerar ansträngningen och optimerar utfallet. Så här långt har jag kommit på matsidan just nu:

  • Vary your food, i.e., eat as many different things as possible
  • Eat real, unprocessed, whole food: fish filet, meat filet, whole chicken, eggs, raw or lightly cooked vegetables of all colors, berries, fruit, nuts and seeds. Preferably add Omega3 oil.
  • Stay off industrially made sausages, salami etc
  • Hold the sugar and salt
  • Add as much as you like of pepper, chili, curcumin, ginger, cinnamon, and garlic
  • Spice up your life and digestion with honey, red wine, olives and olive oil, avocado, berries (the darker the better), chocolate (dark; 70-99% cacao)
  • Cook in cast iron pots for added iron

8 kommentarer:

  1. Är det verkligen bra för män att få i sig extra järn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas väldigt ny forskning som visar visst samband mellan förhöjda järnnivåer och risken för cancer och hjärtattack hos just män. Tills vidare stödjer jag mig på äldre forskning som säger att de allra flesta mår bättre av mer järn i kosten.

      Radera
    2. Man kanske borde hedga genom att ge blod?

      Radera
    3. Om du googlar på järnöverskott så föreslås faktiskt just det. Personligen har jag emellertid helt normala järnvärden, absolut inte i topp, så jag behöver allt järn jag får i mig och lite till och ska inte ge bort nåt.

      Radera
  2. Vilka probiotika tabletter kör du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. BioGaia Protectis

      Jag uppfattar det som att de gjort mest omfattande tester med dokumenterade resultat på sin patenterade stam, men vad vet jag...

      Jag kan även helt enkelt bara ha blivit förtrollad av grundaren.

      Radera
    2. Kändes som sjuka skillnader i pris mellan flera ställen jag kollade samt även vilket märke man väljer för typ samma innehåll, därav min fråga.

      Radera
    3. Jag jag vet. Det är en djungel. Jag kan inte påstå att Protectis är bäst, men jag tror det. Men, jag har inga andra belägg än företagets påståenden (kliniska undersökningsresultat) samt att jag upplever att de fungerar (placeboeffekt? :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE