måndag 29 september 2014

GOMAD - massor med mjölk

Jag stukade handleden i lördags. Det har medfört vissa problem med den personliga hygienen och andra sysslor som normalt involverar högerhanden. Hårt lindad stegade jag ändå till gymmet idag för bänkpress, rodd och biceps. Skadan verkar trots allt mest påverka finlir när handleden måste vridas, medan rakt tryck och drag inte är så farligt. "lh" sade något åt det hållet i kommentarsfältet igår också.

Jag var beredd på ett ganska meningslöst pass men blev positivt överraskad över hur mycket press jag kunde sätta på handleden i kontrollerade vinklar och rörelser, så länge jag körde lugnt och strikt. I specifikt bicepscurls misttänker jag t.o.m. att skadan medförde något positivt då dagens utförande gav mer smärta och pump i muskeln än på mycket länge.

Löpband 5 minuter 10-20 km/h (se gärna min blogg Always Be Bruce Wayne för nyttan med intensiva spurter avseende bibehållen ungdom i både hjärna och kropp)
Bänkpress med extra långa stopp: 60x5, 70x5, 80x5, 90x5, 95x5, 100x4, 80x5, 80x5 (alltid bra tryck i musklerna efter strikta reps med ordentliga stopp i botten. Jag tackar min trasiga handled för inspiration att köra ännu striktare, med paus och extra kontrollerad rörelsebana)
Skivstångsrodd: 20x15, 50x10, 70x10, 80x8, 80x8, 70x8, 70x8
Biceps, skivstång: 20kg x5x15 (stukad, hårt lindad handled; körde bara till något ovanför parallellt och med raka handleder, gav enorm pump på ett sätt jag sällan upplevt - kanske något för framtiden)

Brunch, post workout: 4 liter ekologisk lättmjölk, Gallon Of Milk A Day.

Vissa säger att mjölk bara är en fettemulsion med lite protein och socker samt diverse spårämnen. Andra säger att mjölk är en magisk dryck som innehåller allt ett däggdjur behöver. Jag tycker forskningen visar en tendens mot att kombinatoriska effekter är viktiga, att mjölk ges till växande däggdjur av en anledning och mycket väl kan lura en gammal kropp att tro att den är ung och ska växa (dagens inlägg på min blogg ABBW tar upp en liknande effekt som skulle kunna ha en parallell i mjölk och ägg som föda). Fysisk aktivitet får kroppen att tro att den är ung; mycket hård träning ger t.o.m. produktion av HGH vilken annars slutar vid 30. Mjölkdrickande kanske ger en liknande effekt?

Mjölk kanske "bara" är en fettemulsion osv..., men samtidigt ger modern näringsforskning ständigt mer stöd för att proportionerna av intaget av näringsämnen är viktigt för upptaget och användningen (se tex ämnen som c-vitamin, järn, magnesium, kalcium, D-vitamin osv). Eftersom mjölk och ägg utvecklats för att få bebisar att växa till ungdjur är det inte orimligt att tro att det finns en viss "magi" i mjölkens sammansättning. Just idag, med en färsk skada kändes det därför extra bra att köra GOMAD (4L mjölk) efter träningen.

De senaste dagarna har jag börjat fundera på vad jag äter och om det verkligen är rimligt att äta döda högre stående djur. Jag har redan glidit från kött varje måltid till kött ungefär varannan måltid och ibland helt köttfria dagar. Jag har t.o.m. blivit tveksam till ägg pga behandlingen av de ekonomiskt värdelösa tuppkycklingarna. Fisk äter jag dock än så länge utan samvetskval

Jag kommer inte göra någon drastisk omläggning av kosten, men ändå gradvis välja fisk, mjölk, bönor insekter eller maskar allt oftare när tillfälle ges. Landdjur kommer på sikt bli en veckolyx eller månadslyx för mig och med tiden kanske försvinna helt ur min kost. Efter det steget är det inte omöjligt att jag minskar på fiskandet också, beroende lite på vad forskningen säger om deras känsloliv. Här skriver jag mer om mitt beslut (och mitt hycklande)

Jag, vegetarian, vem kunde trott det?

1 kommentar:

  1. Gallon mjölk är ju en jackass-grej. Vägrar länka, men icke kräsmagade kan ju söka på gallon challenge. Psst, det finns bättre jackass-prylar därute...
    lh

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE