torsdag 25 september 2014

Mer biceps och lite viktproblem

Idag var det "lagom tunga styrkebiceps" på programmet. I praktiken blev det fem set på 40kg skivstång, explosiva men strikta uppåt och normala nedåt men med en liten antydan till att hålla emot lite extra, typ 1 sekund upp och 1 sekund ned. Jag gjorde 10,8,8,6,6 med 1-2 minuters vila (ingen tidtagning, men ibland pratade vi lite mellan seten). Igår skrev jag utförligare om mitt bicepsprogram.

Annars var det mark, dips och mage som gällde. I mark var jag så där lunchsvag som jag varit på sistone. Det beror på 1) svaghet 2) dålig träning 3) att jag tränar precis när fastan borde brytas efter sexton timmar 4) att jag tränar en annan tidpunkt än jag vant mig vid under många år (mina maxlyft är från torsdagkvällar ca kl 18) samt att jag tappat en massa i kroppsvikt i sommar.

Men, det kan knappast bli sämre än september förra året. Då kunde jag precis börja träna efter operationen och hann ändå slå rekord i marklyft.

Åtgärderna blir 1) träna bättre 2) vänja mig vid tidpunkten 3) tumma lite på fastan 4) gå upp i vikt 

Löpband 5 min 10-15 km/h (vi pratade en del under uppvärmningen så det var inte rimligt att springa fortare)
Marklyft 20x10, 60x6, 100x5, 130x5, 147.5 x 3,3-,2 (tyvärr lite färre lyft än planerat; kan vara svårt att bli starkare på tre 'treor')
Biceps 40kg x10,8,8,6,6
Dips +21kg (bältet väger 1,1 kg): 10,8,6
Mage: 20fk,10fk,35rc


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE