tisdag 16 september 2014

Min inbox och marknaden

Jag slutade som sagt med portföljförvaltning vid årsskiftet och sålde mitt partnerskap, men fortsatte som VD tills vidare. Förra veckan meddelade vi att fonden ska avvecklas så jag har inte mer jobb än att signera och hantera själva nedmonteringen. Jag får emellertid fortfarande en del marknadsrelaterade mail även om det är mycket mindre än förr (alltmer går direkt till min junk folder eftersom jag klickar Block Sender så fort jag ser ett mail jag är ointresserad av).

Så här ser ändå min inbox ut på morgonen:


Det är en blandning av uppdateringar om marknadsrörelser och kommentarer på nyheter under natten samt sammanfattningar av Financial Times.

Ett exempel på ett eftertraktat morgonbrev (i mitt tycke oftast helt meningslöst) är Datapoints från Goldman Sachs. Så här såg t.ex. dagens ut:


Morgonmailet berättar hur USA-index gick och att handelsvolymen var låg. Man får just idag veta att Empire Index (tillverkningsindustrins i New Yorks framtidsförhoppningar) steg kraftigt även om sysselsättningen tog ett stort kliv i fel riktning. Goldman bedömer att det är en hygglig start på månadens dataskörd. Marknadsäntorna har fallit i Europa efter styrräntesänkningen till -0,20% och marknaden handlar ränteterminer som om korträntorna ska vara negativa de kommande tio åren... Goldman skriver också att de tror att ekonomin och inflationen kommer ta fart, att det krigas i Ukraina, att ABI verkar vara på gång att köpa SAB för 122 miljarder USD samt att Goldman har fyra små analyser de vill lyfta fram den här morgonen.

Roligare än så blir det inte och det går inte att använda till någonting alls... men man kanske känner sig uppdaterad och med i loopen.

Så här såg delar av Citis brev ut:


Det fokuserar mer på detaljer om vad som hände igår och inatt och hur marknaden påverkades av det. Bl.a. skriver de om saker om Microsofts köp av Mojang för 2,5 miljarder USD och om jordbävningen (nej, inte den i mitten av Sverige, utan den nära Tokyo). Vi blir förvarnade om att marknaden fäster vikt vid den amerikanska centralbankens möte på onsdag samt optionslösen på fredag.

Det är klart tveksamt vad man ska göra med informationen. Ska man leta efter andra uppköpsobjekt som liknar Mojang? Ska man sälja jordbävningsförsäkringsföretag? Ska man läsa gamla uttalanden från Fed och gissa 1) vad de ska säga samt 2) hur marknaden reagerar på det?

Det bästa brevet i marknaden kommer alltid från svenska Nordea och såg ut så här idag (delar av det):


Det innehåller fler konkreta nyheter än övriga automatgenererade brev samt har en mer personlig anstrykning med egna kommentarer och humor. Läser man endast detta mail få får man med sig allt väsentligt som hänt globalt och en liten kommentar om vad författaren tror att det kan betyda, ibland med en ironisk nyans. Dessutom får man mer detaljer som kan intressera en svensk eller nordisk förvaltare. Brevet gör att man verkligen känner sig uppdaterad, och är väl det också, men man gör förstås fortfarande inte bättre investeringar med brevet i ryggen. Däremot kan man prata med andra i marknaden som om man är grymt påloggad, vet allt, förstår allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE