tisdag 23 september 2014

Morgonpromenad och lärande

Förbjud inte mobiler i skolan. Uppmuntra istället det naturliga lärande som kan ske med hjälp av dem

Jag lyssnade på det här programmet om lärande i morse. Jag skulle kanske inte rekommendera hela timmen, men om man ändå har en trevlig promenadsträcka som räcker hela programmet kan man lika gärna lyssna på det från början till slut.

Det mest intressanta handlar om hur indiska barn utan utbildning eller erfarenhet kunde lära sig själva engelska, biologi (DNA-kopiering), internet och datorer utan hjälp av någon lärare. Just DNA-replikeringen blev dock för svår för barnen att klara helt utan hjälp. Vad de behövde för att komma vidare över en viss tröskel var någon äldre (men utan kunskap i ämnet eller om datorer) som stod bakom och sa saker som "wow, hur gjorde du det?".

En pelare i programmet var att lärande handlar om relationer. "Barn lär sig inte av någon de inte gillar". En annan var att uppmuntran är så mycket mer praktiskt än hot och bestraffning (vilket även hundpsykologer kommit fram till). En av föreläsarna tog upp frågan om vårt omoderna skolsystem. Det kom till när man för 300 år sedan ville kunna styra världen med identiska byråkrater, alla stöpta i samma form i liknande skolor. Den typen av lärande är emellertid obsolet och ineffektiv när det gäller att förbereda dagens unga på den värld de kommer ut i.

Nu talas det om att förbjuda mobiler på lektionerna. Visst, det är ett måste om lektionerna ska fortsätta att se ut som de alltid gjort. Men än hellre borde man utnyttja människans inbyggda vilja och förmåga till lärande genom att följa den väg som ges av relationer och genuint intresse. Lärare och elever borde utforska mobilerna, de intressantaste apparna, borde ägna en dag åt att googla varför Higgsbosonen är så viktig att man lägger tiotals miljarder på att hitta den när folk svälter.

Förr i tiden behövde den globala Byråkratiska Administrativa Modellen, för att styra världen effektivt när informationen färdades på havet via handskrivna papper, folk som var stöpta i samma form i skolan och kunde räkna och läsa, skriva snyggt samt hade omedelbar tillgång i huvudet till elementär kunskap om världen. Numera är frågan om man behöver utantillkunskap, kunna skriva för hand eller ens huvudräkning öht. Vad man behöver nu är att kunna söka information och ett system för att avgöra om informationen är trovärdig eller inte.

PS: glöm inte att gärna promenera medan du lär dig nya saker. Det fastnar mycket bättre då.

4 kommentarer:

  1. Mina $0.02 om plugget, och då snackar vi ikds alltså, inte dig och mig: Basic prylarna, som man kan förvänta sig av kids tills det är dags för universitetet, är ganska lätta att lära sig. Finns ingen anledning att krångla till det. Ju mer man krånglar till det, desto sämre resultat typ. Som barn är det mycket gott om tid att fippla med spontana grejer. Eftersom vi har hamnat där vi är tack vare teknisk utveckling måste vi ha gjort någonting rätt i alla fall...

    btw, sorry en sucker: "Bicepscurls, cheat, negativa" från tidigare post; betyder det att du rycker upp stången och sedan kör själva setet genom att hålla emot nedåt? Om så, måste jag definitivt testa.
    lh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, något rätt måste vi ha gjort även innan skolklassystemet.

      De indiska barnen i experimenten (många olika byar, noggranna mätningar) var riktiga "slumdogs" i avlägsna byar. Allt de fick var en påslagen dator med mus, utan tangentbord, men uppkoppling mot internet samt officepaketet installerat. Allting på engelska, vilket de inte kunde.

      Eftersom det tog 9 månader för slumdogs att gå från noll språkkunskaper och aldrig ha sett en dator till att ha samma nivå som en genomsnittlig utbildad sekreterare i västvärlden, kan man även tänka att 9 ÅRS skolgång för att nå ungefär dit är ganska meningslöst och mest står ivägen för lärandet snarare än underlättar

      Negativa cheatbiceps: exakt så som du säger; samma princip som en pushpress, men ta i med biceps även på vägen upp även om du mest slänger upp den. Jag fick min nygamla inspiration till det från det här inlägget: http://www.styrkelabbet.se/bygga-muskler/

      Daniel säger bland annat (lösryckta citat från den länkade artikeln):

      Som nämnt i artikeln om olika repetitionsantal så finns det flera olika faktorer som påverkar din muskeltillväxt.

      De viktigaste av dessa verkar vara:
      1.Mekanisk spänning
      2.Metabol stress
      3.Muskelskada

      3. Muskelskada, oftast i form av små miktrotrauman inuti muskeln, är en annan faktor som kan stimulera hypertrofi av muskelceller.

      Muskelskada verkar vara en av de drivande faktorerna bakom att satellitceller (celler som omger muskeln) prolifierar och går in i muskeln för att bidra med sin cellkärna till en befintlig muskelcell, och därmed möjliggör att den växer sig större (eftersom fler cellkärnor kan försörja en större cell).

      Muskelskada verkar uppkomma i något större utsträckning vid den excentriska fasen av ett lyft, det vill säga när du sänker ned vikten.

      ◾Förlänga den excentriska fasen något, till ungefär 2-4 sekunder.

      Radera
    2. Ghetto-teorin gick ju rejält på pumpen för att förklara afrikanska löparundret (idag ofattbart att det faktiskt kallades så). Den här gången kanske? Mina blygsamma erfarenheter som lärare mellan mina riktiga jobb säger att svenska kidsen på plats i plugget knappast använder lurarna till annat än facebook, messa polarna, spela candy-crush och slikt nonsens. Närmaste jag såg lite hjärnverksamhet var att en del svag (faktiskt) elever var lite smått quiz-besatta. Och det var ju kul. Och en elev som var lite ingenjörsnyfiken hade hittat shazam (för musik-quizzar). Jag är skeptisk till att släppa lös det där monstret med "egen-lärande medelst tekniskt tjofräs" (officiella termen).

      Ska köpa nya vikter till mina hantlar, hänger på negativa cheatbiceps direkt när vikterna är på plats. Att förlänga den excentriska fasen är ju Delavier också inne på.

      Styrrkelabbet är väl rätt bra och så, men din blogg är ballare. Bara så det vet. ;)
      lh

      Radera
    3. Oj, tack!

      Nä, släppa musikkidzen fria som det är nu går knappast. Jag tänker mig mer att istället för att kämpa mot mobilerna borde en intresserad och pedagogisk lärare kunna få barnen att göra något bra med dem - och samtidigt lär sig något själv. Att ha internet och GPS i fickan borde kunna användas till minst lika bra saker som ett uppslagsverk, skjutmått eller sextant.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE