tisdag 9 september 2014

Nedläggning

Min gamla arbetsgivare meddelade idag att de lägger ner. Det rör sig alltså om Futuris Asset Management AB i Brummerkoncernen. Här är länkar till vårt eget brev till andelsägarna,dvs  Futuris, samt artiklar i Di, Nettavisen, Dagens Näringsliv och brevet från Brummer.

Tillägg: Privata Affärer

Jag sa som bekant (för de som läst bloggen noga) upp mig som förvaltare vid årsskiftet, men har stannat som VD som ett kort mellansteg innan pensionen. Nu tar även den historien slut och jag blir omgående en fullständigt "retarded hedge fund manager" :)


som om det inte framgick redan på Ibiza i sommar




I och med att nyheten släpptes idag och att portföljen såldes ut igår kunde jag med gott samvete gå till gymmet halv fyra. Passet genomfördes enligt plan, med fyra femmor strikta knäböj med uppsträckt rygg samt viktade chins och lätta marklyft på slutet.

Löpband 5 minuter 10-17 km/h
Knäböj 20x10, 60x5, 80x5, 95x5,5,5,5
OH-press 20x10, 40x10, 50x10, 50x6, 40x8, 40x6
Chins +10kg 8,5,7 (sista setet utan vikt)
Mage: 20fk,10fk,25rc
Rörlighet: squat, smal, standard, soffstretch, skräddare
Marklyft: 20x10, 60x5, 90x5, 120x2,2,2,2,2,2 (60s vila)

Det blir nog rätt tråkiga pass i höst, särskilt för läsaren, men förhoppningsvis ska det vara en stadig progression fram till jul som i alla fall jag kan glädjas åt.

Och om den här styrkedagboken känns urtrist finns alltid min mer filosofiska blogg på engelska här.

Två helt andra saker:

1) Atlas Shrugged del tre har snart premiär. Som "producent" genom mitt bidrag via Kickstarter fick jag igår min producer's t-shirt. Så när folk frågar varför Brummer bidrog till att stänga ned Futuris svarar jag med den zen-inspirerade frågan "Who Is John Galt?"



2) Jag såg klart första säsongen av Hemlock Grove igår. Njaaaaa, säsongen började mycket bra, tappade tempo mot slutet, men avslutade fläskigt och storstilat - ehuru med en känsla av att man sett det förut, trots vissa nya grepp. Jag kommer nog speedkolla säsong 2 och 3 utan större engagemang.

2 kommentarer:

  1. Slutet på en era.

    Hur känns det att vara helt pensionerad nu då?

    Har du någon koll på vad nästa stora grej blir? Eller tänker du köra Taleb-flow utan något fast projekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget har förändrats för mig iom detta. Jag fortsätter med mina hobbyer precis som tidigare.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE