torsdag 11 september 2014

Tips på mat

Om du är lite som jag så vill du gärna hitta mat som är tillagad av bra råvaror som du har koll på, som är nyttig, lättlagad och inte minst god.

Jag tycker långkok i gjutjärnskärl uppfyller alla krav. Igår gjorde jag t.ex. en improviserad boeuf bourguignon som blev mycket lyckad. Grytan ger järntillskott och långkoksmodellen är mycket robust (det blir inte fel t.ex. även om man missar på en halvtimme).

Ingredienser: 1kg högrev, 1 gul lök, timjan, svartpeppar, vitpeppar, 6 stora potatisar, 250g svamp (jag hade på burk; kantareller och champinjoner), rödvin, buljong

1. Skär högrevet i stora bitar, ca 3-4 cm. Putsa bort en del av fettet om det finns för mycket
2. Fräs bitarna på hög värme tills de fått fin färg runt om. Det här behöver inte vara exakt. Ytan ger viss extra smak av kött men inte så mycket som folk vill påskina
3. Lägg i mycket grovt hackad lök samt svampen och låt dem fräsa en stund. Om det är för fullt i grytan för att fräsa kan du lika gärna fortsätta med nr 4 direkt
4. Häll på 1-2 dl rödvin samt köttbuljong (eller smula ner en köttbuljongtärning) så det täcker ingredienserna
5. Ha i en massa timjan, färsk eller torkad samt svartpeppar
6. Lägg på lock och låt koka lagom i 2,5-3 timmar. Rör om någon gång i timmen om du vill vara säker på att allt kokas lika bra, att buljongen fördelas samt för att ha koll på när köttet är lagom mjukt och ätbart
7. Överkurs: red med 3 matskedar Maizena-redning. Strö i tre matskedar, rör om, låt koka i någon minut.

Gör t.ex. potatismos till, t.ex. så här:

Koka 6 stora potatisar i 25 minuter, häll av vattnet och mosa dem med en gaffel direkt medan de är rykande heta. Blanda ned 25g smör och sedan ungefär 1,5 dl mjölk så moset uppnår önskad konsistens. Krydda med mycket vitpeppar

Det här blev magiskt gott igår och räckte till fem portioner. Man kan gärna servera med smörfrästa gröna bönor eller för den skull ha syltlök i BB:n, men jag hade inte det hemma.

Maträtten ger högkvalitativa proteiner och inte minst mycket järn. Dessutom har du gjort den själv från grunden så du vet att den inte är överdrivet saltad, sockrad eller processad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE