tisdag 16 september 2014

Träningsdagbok och en podcast om lycka

Inlägg på mobilen (jag försökte komma undan med att skriva korthugget, men har sedan fyllt ut inlägget i efterhand):
 
Först fasta till halv ett, sedan entrecôte med pommes på Sturehof med en gammal parallellklasskompis från gymnasiet. Vi pratade om livet efter pensioneringen, investeringar i Japan, semester i Tokyo...
 
Jag dopade mig efter det med en red bull light, och gick till gymmet kl 14 medan det halvråa köttet fortfarande mullrade gott i magen.
 
Uppvärmning 5min löpband 10-15 km/h
Knäböj 20*10, 60*5, 80*5, 97.5*5,5,5,5 (höjning med 2,5kg, fortsatt strikt utförande, kändes starkt)
OH-press 20*10, 40*10, 50*5, 52.5*5,5,7 (varierade mig från två tunga + två långa set till 4 ganska tunga)
Chins +12kg 8,6,8 (sista setet utan vikt; 14 reps med vikt på två set betyder högre vikt nästa gång)
Mage 20fk,12fk,25rc
Marklyft 20*10,60*5,90*5, 125*4,4,4,4 (det här ska vara riktigt lätt men är faktiskt lite tungt efter knäböj tidigare i passet)
Handstående: 10st fritt på golvet samt ett lite längre mot en vägg
 
Ikväll, efter träningen, hängde jag ett tag i solen i Johannesparken samt gick en podwalk runt stan, medan jag lyssnade klart på TED om lycka (Simply Happy från 14-15 augusti) och sedan ett vetenskapsprogram om BICEP2 och indikationerna på inflation i gravitationsvågor i fotot av det tidiga universum. Som sagt, jag blir alltid glad av att promenera och lyssna på vetenskapliga rön.
 
Halvvägs under promenaden tittade jag upp hos en kompis på Strandvägen och pratade om Futuris undergång och det eventuella spelet bakom kulisserna. Vi bestämde också att ha en liten enkel Ibiza-reunion snart, innan vädret försämras. Några öl bara i all sin enkelhet...
 
Min promenad blev avbruten några gånger av att jag sprang på folk (till exempel en f.d. förvaltare på Zenit, numera Catella) som är intresserade av efterdyningarna i Futurisnedläggningen, samt hälsade på hos en f.d. kollega. Jag förde därför minnesanteckningar i Evernote angående podcasten om lycka, från NPR/TED och har expanderat dem nu i efterhand:
 
1: Life edit, declutter - I USA har man triplat bostadsytan på 50 år (eller någon liknande period). Ändå har marknaden för förvaring ökat explosionsartat på sistone. En person som plötsligt lade vantarna på 10m USD och köpte prylar, bilar, stor bostad mm, berättar att han nästan fick panik över alla prylar och alla prylar han upplevde att han måste köpa för att fylla alla kvadratmeter. Hans lösning blev att skala ner till omkring 40-45 kvadratmeter (har jag för mig) och optimera utrymmet med utdragbara möbler, väggar, sängar som blev bord osv. Hans råd för att bli lycklig var att editera livet, editera bort 25% i taget tills det essentiella var kvar

2: Tre månader efter en händelse finns ingen kvarvarande effekt på lyckonivån, oavsett om det är ett dödsfall i familjen, en skilsmässa eller ett bröllop. Innan en händelse överdriver hjärnan alltid effekten (av att välja skor till en fest, om man ska göra slut med sin partner, vilken bil man ska köpa osv) och efteråt är effekten alltid mycket mindre än man befarade/hoppades och effekten försvinner inom 3 månader

3: Det är hjärnan som gör oss lyckliga oavsett omgivningen. I podcasten togs exempel upp på en man som kommit ut efter 37 år i fängelse, oskyldigt dömd. Han beskrev tiden som "glorious". Personen som hoppade av Beatles precis innan de blev kända kallar sig lycklig (och t.o.m. lyckligare än han hade varit om han hade stannat; det senare har han förstås ingen aning om, men lycklig är han). En tredje hade förlorat sitt anseende och förmögenhet och beskrev sig som lyckligare än någonsin. Mekanismen för lycka finns i alla hjärnor och omvärlden är mer eller mindre irrelevant. Det handlar om "reframing", om "att syntetisera lycka". Det framhålls att syntetism inte gör något falskt, bara att framställningsmetoden inte är "naturlig" utan styrd och medveten. Är man lycklig så är man oavsett hur det gick till och de tre personerna har uppenbarligen syntetiserat sin lycka, menar professorn.
 
4: Nyckeln till lycka är att stanna upp och betrakta, uppleva livet istället för att rusa genom det (eventuellt på jakt efter lycka). Det finns ingen hemlighet och lycka kräver att man jobbar lite på det. Det understryks emellertid att det är just lite man behöver anstränga sig; litegrann varje dag. Ta fem minuter varje dag att med 100% uppmärksamhet (och flow) bygga lego med dina barn. Eller ta en promenad och tänk aktivt på hur skönt det är att få gå, kunna gå, få ett ögonblick till av liv istället för död (som kan drabba oss alla exakt när som helst och vi vet inte när). Tänk "Ahhh, walking... This is really good". Professorn sammanfattade det med "Be mindful and grateful"
 
5: Du får inte bara en chans, tvärtom; "Opportunity keeps on knocking, constantly". Vi får hela tiden en sekund till, en chans till till liv och lycka. Stressa inte fram i jakt på något ogripbart; stanna upp, se dig omkring metaforiskt, känn på livet och stunden. Behöver du vara någon annanstans? Vill du vara någon annanstans?
 
Jag kanske inte håller med om allt ovanstående, men det är icke desto mindre tänkvärt, och podcasten absolut värd att spendera en timme på. Den är dessutom förstås mer nyanserad än vad mina anteckningar är. Personligen känner jag mig lycklig eller nöjd, rofylld mest hela tiden. Det kan bero på att jag på ett naturligt sätt är mindful, betraktande, ger mig hän åt flow...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE