torsdag 18 september 2014

Träningsdagbok

Underligt kraftlös i marklyft idag igen. Normalt skulle jag sagt "övertränad", men nu kanske det är tvärtom? Möjligen är det så att knäböjen sliter mer än vanligt pga nytt utförande...

Annars fortsätter jag att köra lite mer speed på löpbandet på uppvärmningen. Eftersom jag inte kör cardio annars så gäller det att se till att mina fem minuter räknas.

Eftersom marken gick så dåligt slängde jag in ett riktigt spontant speedpass efter att jag egentligen var klar och just skulle lämna stången. Kanske borde jag köra mer sånt, smyga upp från 90 till 100 till 110 till 120. Om jag kan göra snabba, snärtiga treor med kort vila på 120 borde jag kunna köra desto mer med standardutförande.

Träningsdagbok
Jogg 5min: 10-20 km/h
Rörlighet: squat
Marklyft: 20*10, 60*5, 90*5, 120*5 (dö, kl 14:22), 145(rev grip)*2,2,2,2,2- (14:39)
Speedmark 90kg: 9*3 (15sek vila, 6-8s TuT)
Dips +16kg: 12,7,5
Biceps, skivstång: 40kg *10,6,5-, 35*5, 30*5,5,5, 10kg*10 (45s vila)
Mage, långplanka: 5x
Vadpress, stående +20kg: 50st
Rörlighet: squat, skräddare

5 kommentarer:

  1. hur har du ändrat utförande i squat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske borde filma svaret...

      Jag har haft en formglidning från upprätt till att fälla överkroppen mer och mer. När jag var uppe på 3x5x120kg insåg jag att jag kom väldigt långt fram med ryggen och således lyfte mer med den än med benen även om jag gick djupt.

      Nu har jag snarare en något överdrivet upprätt stil som jag upplever tar mycket mer direkt på benen och sparar ryggen. Eftersom jag då blir trött på 100kg och i just benen, jämfört med tidigare att avsluta på 120kg och mest trött i ryggen så hade jag mycket mer juice kvar i benen till andra övningar förr jämfört med nu.

      Radera
    2. låter som en positiv förändring. en vän (och kanske alla andra) kallar det för bananböj, när en person nästan knäar sig själv på vägen.

      har du funderat över särskilda assistansövningar (exempelvis good mornings) eller bälte för att ytterligare jobba med formen?

      Radera
    3. Jag har funderat på både good mornings eller bälte, men inte hittat dit (ännu). Jag är fast i "ej materialsport"-paradigmet, varför jag varken använder bälte, handskar, sissypad, magnesium, klackskor eller liknande. Shorts, t-shirt, helt platta, tunna barfotaskor gäller för mig.

      Radera
  2. jag är med dig i strävan efter att inte göra det till en materialsport. kompenserar för mitt bälte genom att inte ha några skor. :)

    sissypad måste vara det sämsta hjälpmedlet, alla kategorier.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE