tisdag 23 september 2014

Trottoaretikettsproblemet

Jag tänker ofta på att folk är i vägen på trottoaren, att de stannar och pratar i slutet av rulltrappan eller i trånga passager utan hänsyn till andra. Ibland möter man fyra i bredd som bara går rakt på och måste gå åt sidan för att inte krocka.

Jag kan ta kortaste vägen om jag vill i sådana situationer; moraliskt sett krockar vi ju precis lika mycket och ingen är mer skyldig än den andra, men oftast är det jag om kliver undan för att slippa sura kommentarer. Ibland utnyttjar jag dock min storlek och går precis lika mycket rakt framåt som den jag möter, men hela tiden redo att göra lika mycket som den andra för att undvika en krock. Gör inte de något så gör inte jag det heller, men om de visar en tendens att vika lite så gör jag det också.

David på Raptitude skriver om det fenomenet här och om sin lösning på trottoaretikettsproblemet(låtsas att ni är allierade, att du är en hemlig beskyddare, att du inte alls ogillar eller dömer trottoardrullen utan tvärtom uppskattar och gillar personen). Jag köper inte hans idé helhjärtat. Den funkar t.ex. inte i slutet av en rulltrappa, om du har bråttom eller om ni möts i joggingspåret, men i många andra fall som inte har så mycket med rörelse att göra kan det vara ett sätt att minska sin egen irritation över världens ondska.

3 kommentarer:

  1. Lösningen är att vråla "UR SPÅR!!" medans du klistrar på Jack Nicholsons min när han kikar in genom dörren i The Shining. Den som fortfarande står kvar bör du väja för... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan man alltid göra. När jag är på det humöret försöker jag bara se stor ut, visar tydligt att jag är målmedveten och har bestämt min riktning och den är framåt. Jag håller med om att man gärna väjer för den som är större. Problemet är att jag ännu hellre väjer för de som är mindre eftersom de uppenbarligen förlorar i krocken även om de ju står för halva felet.

      Radera
  2. jag flyttar på mig 98 ggr av 100. men ibland, då är det dags att sätta ned foten mot detta samhällsproblem. nej till trottoardumhet!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE