måndag 15 september 2014

Vad gör du här?

"VGDH" har jag hört talas om att vissa lärare publikt gav en viss typ av elever i betyg

"Va, är det sant VG?!". Nej, VGDH, dvs "Vad Gör Du Här?"

Jag kanske inte är på vippen att ge mig själv ett VGDH, för jag tänker ändå fortsätta att föra publik dagbok på nätet, men jag har ändå ibland mina funderingar över vad tusan jag tror att jag bidrar med egentligen. Mer om det längre ned.



Nu när Futuris gått i graven tränar jag fastande vid lunchtid även på vardagar, precis som jag brukar göra på lördagar.

Idag blev det lite senare än vanligt så "frukosten" fick vänta till ca halv tre. Som Hjärnfysik brukar hävda, och jag har köpt, så är det bra för kroppen att få kämpa med lite nya och svåra förutsättningar. Jag tror för övrigt att 20 månaders daglig 16:8-fasta har tränat min kropp att leva på fettförbränning, så även om jag tappar något i explosivitet så har jag inga problem med den allmänna energinivån på ett gympass långt in i fastan.

Uppvärmning: 5 minuter löpband 10-20 km/h
Bänkpress: 20x20, 60x8 m stopp, 80x5, 90x5, 105x5,5,4,4,3 (målet var 5x5 men armarna orkade inte)
Skivstångsrodd: 20x10, 40x10, 60x10, 80x10, 90x8, 70x15, 70x10
Biceps: 35kg, 35kg, 30kg, 30kg, 30kg (de avslutande seten med långsam nedfas)

Mat: 1L proteinmjölk, 1L lättmjölk, rödspätta med curryremouladsås och gröna linser från Svarta Lådan, 1 äpple



Annars funderar jag en del på mitt existensberättigande på nätet. Jag har ju en del saker jag vill förmedla och dela med mig av. Samtidigt letar jag efter resurser som redan finns, bloggar jag slipper föra, böcker jag slipper skriva, musik jag slipper komponera, tavlor jag slipper måla. Jag blir glad varje gång jag hittar redan existerande källor till visdom och njutning som är bättre än vad jag någonsin kan erbjuda, men samtidigt urholkar jag grunden till min egen närvaro bit för bit.

Cornucopia och ZeroHedge skriver mer och bättre om ekonomi
Styrkelabbet och Hjärnfysik skriver bättre om träning och Leangains om fasta och träning
Start Gaining Momentum och Tim Ferriss skriver bättre om effektivitet och struktur
Danger & Play, Bold and Determined, Tynan, Barking mfl skriver bättre om manlighet, entreprenörskap, goda vanor och filosofi
Wait But Why skriver roligare, mer ingående, bättre underbyggt och varierat om allt möjligt från flow och prokrastinerande till fantastiska fakta om rymden, livet eller släktträd och just nu om resor till konstiga länder, t.ex. Irak.
KurzweilAI följer upp, populariserar och förklarar nya teknologiska framsteg i en rasande takt och jag förmedlar bara en bråkdel av dem
Clarifying Concepts In Physics förklarar fysikbegrepp som jag själv gärna skulle vilja förstå på djupet, men endast möjligen är värd att citera

osv...

Men trots allt:

Jag kanske ändå har något att säga om medelålders män som vill lägga minimalt med tid i gymmet, äta gott, dricka mycket alkohol och ändå bygga en estetisk, stark och hälsosam kropp. Det är dock ett ganska klent fundament att bygga sin gärning på.

Jag kanske även fyller en funktion som samlingstratt och uttolkare av en stor mängd olika nätresurser utan krav på att tillföra något eget. På så sätt skulle jag vara ett fantastiskt litet, godtyckligt och ofullständigt Google, dvs i stort sett meningslös, men ändå harmlös.

Mitt största bidrag är emellertid eventuellt budskapet om att mycket i livet handlar om tur och jag är ett extremt exempel på hur långt det kan räcka utan att ens försöka på riktigt. Ett delbidrag är också mina åsikter (insikter?) om vikten av att njuta i största allmänhet, av att gilla läget man fått samt att bejaka tillstånd av flow.

5 kommentarer:

  1. Ditt bloggande blir bättre och bättre och du funderar på ditt existensberättigande? Sluta tramsa nu!

    SvaraRadera
  2. Mycket handlar säkert om tur, men oftast öppnar det väl bara upp möjligheter, man måste fortfarande lägga till hårt arbete för att nå någonstans. Tycker du pratar ner din egen insats lite väl mycket, du kan ju uppenbarligen arbeta hårt under lång tid och har blivit belönad för det. Monetärt.

    Om du kanaliserar din energi och uppmärksamhet på rätt saker, är jag övertygad om att du kan göra bra saker och nå resultat också inom något annat område. Om du vill, förstås.

    Och den resan är intressant att följa :)

    SvaraRadera
  3. Jag börjar dagen med att se vad du skrivit. Och om det nu är så att du nu har en post-arbetslivs depression så är även den intressant för mig i alla fall, eftersom jag själv strävar efter att kliva av hjulet.

    Kan ju vara bra att veta att någon fixar det, så man inte fastnar vid sin läst i ren rädsla för alternativet.

    Fortsätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran. Känner jag mig deprimerad och meningslös i stort så kommer jag definitivt skriva om det. Det känns som om jag skulle fylla en värdefull funktion i publika sammanhang då.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE