fredag 31 oktober 2014

5 skäl till varför du borde ta en barfotapromenad

Du väcker hjärnan
När du går barfota i Stockholm city sista oktober, klädd i shorts och t-shirt (som jag gjorde idag) så blir du uppmärksam på massor med nya detaljer. Du ser marken, tittar noggrannare efter glas, du känner gruskornen. Det väcker nya hjärnbanor till liv


Du skapar brunt fett
När du är lite lagom kall en längre stund (börja med 10 minuter, men varför inte testa 90+ som jag gjorde idag) får kroppen en signal att skapa mer brunt fett. Det gör att du tål kyla bättre nästa gång, men också att du ständigt bränner mer fett. Du får samma effekt som större muskelmassa ger, men du slipper träna för det.

Du förbättrar din inlärning
Promenaden i sig själv, rörelsen, sätter hjärnan i ett inlärningstillstånd. Hjärnan utvecklades från början för att förstå hot och bytesdjurs rörelser. Med tiden breddades prognosmekanismerna till att inkludera abstrakt tänkande. Promenadeffekten förstärks av kylan så länge du inte fryser så mycket att du besväras av det. så frys lagom och gå i lagom takt medan du lyssnar på ett intressant radioprogram eller pratar med din promenadkompis.

Du förstår människor
Att vara halvnaken i city när vintern närmar sig drar till sig blickar (och hundar som vill nosa på dina fötter). Det ger många tillfällen att studera andra människors beteende inför något ovanligt, deras miner, samspel, smygtittande och i några få fall kanske t.o.m. tilltal. Den här lite udda sociala träningen skärper din känsla för det mänskliga tillståndet.

Du härdas
Du lär dig att hantera små obekvämligheter. Antagligen börjar du förr eller senare frysa eller få ont i fötterna medan du fortfarande har en bit hem. Det blir ett utmärkt tillfälle att träna på att "stå ut" med lite smärta. Det har du nytta av i allt från träning till trista konferenser.

3 kommentarer:

  1. Klockrent - nya nivåer på "galenskaperna". Erkänn att du var sugen att förklara ovanstående argument för minst 20% av personerna du mötte? Är en stor fan av bloggen och tycker du gått från klarhet till klarhet efter retarderingen. Dock är jag lite skeptisk till genereringen av brunt fett genom köldexponering, sett ur ett evolutionärt perspektiv känns fenomenet kontraproduktivt - men nu har vi ju en Guineapig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ett litet problem är att jag är ovanligt köldtålig från början :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE