måndag 27 oktober 2014

Aktiemarknaden och bänkpress

Improve skriver jag om hur dålig kvalitet det var i uppgången (svaga volymer, irrelevanta triggers) och hur likt mönstret är inför tidigare riktigt stora nedgångar (halvering av index).

Jämför särskilt marknadsmönstren 2007 och 2014:














Här på SOG skriver jag idag bara om att jag cyklade intensivt på uppvärmningen och gjorde ett bra bänk- och roddpass. Dessutom avslutade jag med en grej som är typiskt mig: Jag bestämde mig efter rodden för att hoppa över biceps "eftersom jag körde extra rodd, var trött, inte hade lust och dessutom ska köra viktade chins i morgon". Och så gick jag förstås direkt från den tanken till att köra 9 set biceps med 45 sekunders setvila.

Cykel 5+5 min: 5 minuter max + 5 minuter nedvarvning
Bänkpress: 20*20,60*5,80*5, 100*5, 107.5kg *5,5,5,5,5
Speedbänk med paus: 80kg*3*6
Skivstångsrodd: 20*10, 40*10, 60*10, 80*10, 100*5, 80*10, 10, 10, 60*15,15
Biceps 9 set: 35*3,30*2,25*2,20*2

Post workout: 3L lättmjölk

6 kommentarer:

  1. bra mindset! läste slarvigt och tyckte först att det stod "biceps 9 set: 80*10". höll på att trilla av stole, men högg tag i skrivbordet som räddning.

    icke desto mindre, bra jobbat (som vanligt).

    när du bicepscurlar, kör du helt fritt, preacher bänk eller någon annan setup?

    SvaraRadera
  2. Tur att du fick tag i bordskanten i tid!

    Biceps kör jag nästan uteslutande stående med fri skivstång, helst i det enda squatracket på SATS Regeringsgatan :)

    När det inte finns en enda skivstång ledig kör jag sittande hantelcurls istället

    SvaraRadera
  3. Näst efter träning är investerande förmodligen mitt första intresse. Kunskapen där är dock mer bristande. De fyra år jag har investerat har det varit efter devisen "Köp & behåll", av bolag som svenska investmentbolag + H&M. Min tanke med "köp & behåll"-strategin ska ju vara att få mig att sova gott under sådana här tider, men onekligen pockar ju säljknappen lite på uppmärksamheten. Någon kommentar? It's OK if you don't.. :) Min investeringshorisont är ca 15 år, med ambitionen att bygga upp en bra utdelningsportfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev ett inlägg till din ära: http://grofv.blogspot.se/2014/10/svar-pa-fraga-om-man-ska-kopa-behalla.html

      Svaret är att du inte blir fattig om du behåller dina aktier och bygger upp en bra utdelningsportfölj under minst 15 år. Buy And Hold har fungerat i 100 år och lär fortsätta göra det.

      Däremot lär det bli sjukt stressande på vägen, eftersom jag tror det kommer en till krasch som påminner om de från år 2000 och 2007.

      Jag skulle därför sälja allt och börja bygga portföljen om två år istället.

      Radera
    2. Wow, stort tack! Jag ska ta och bita i det där inlägget nu.

      Jag förstår att det kanske är en fråga som kan vara irriterande att få ställd till sig, av flera skäl, och uppskattar verkligen att du tog dig tiden!

      Radera
    3. Vänta du bara, nästa gång kanske det är jag som frågar dig om jag ska köra djupa knäböj eller inte :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE