tisdag 7 oktober 2014

Återkomst för split

Det här var ett av de bättre passen efter sommaren, trots handleden. Jag har varit nykter sen tisdags lunch och vegetarian lika länge. Samtidigt utvecklas mina planer på en omdaning av min engelska blogg till något "stort" lovande. Dessutom har jag ett litet start-up-projekt på gång med en kompis. Jag berättar mer när det är igång.

Dagens pass
Löpband 5 minuter 10-20 km/h
Knäböj: 20x10, 60x5, 80x5, 90x5, 100x5, 105x5, 105x5 (jag fortsätter att mikrohöja de sista två seten med 2,5kg per vecka. Det känns bra, men idag var jag fortfarande sliten i hamstrings från utelöpningen för en vecka sedan; 4km på 16 minuter)
Press: 20x10, 40x10, 50x10, 50x7, 40x10, 40x7 (försiktiga och strikta reps pga handleden, de flesta med tydligt stopp på bröstet)
Chins +11kg: 9,6,5 (alla seten med vikt)
Mage: 20,10,35
Marklyft: 20x15, 60x5, 90x5, 120x4 (dö), 132.5kg x 4,4,4,4 (tisdagsmarken är tänkt att vara ganska lätt, med fokus på strikt teknik. Den kompletterar styrkemarken på torsdagar. För övrigt är jag så trött i benen efter knäböj att jag inte kan göra på så många andra sätt om jag ska köra mark på tisdagar)

Rörlighet: squat (smal, normal, bred), höftböjare (s.k. soffstretch), ljumskar (sittande med fotsulorna ihop vid grenen och knäna i marken), axlar (morpheus), hamstrings (stående med raka ben och handflatorna i golvet), split (mot vägg, liggande på rygg) - ja, det var första splitträningen på ett antal månader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE