torsdag 2 oktober 2014

Bättre mark, trots stukad handled

Inga landdjur har passerat mina läppar eller svalg idag heller. Därmed noterar jag två köttfria dagar i rad. jag har inte ens indirekt plågat några små tuppkycklingar, eftersom jag inte har ätit ägg utan hållit mig till mjölk, whey, bcaa och torsk.

Jag ha visserligen precis blivit tipsad om FB-sidan fegvego för köttätande vegetarianer av författaren och tyckaren Mattias Svensson, men jag är ändå fortfarande inne på eget förvirrat experimenterande i köket.

Jag tar helt enkelt vad jag har och värmer upp det. Idag innebär det kokta gröna linser samt torsk på bädd av spenat, gröna bönor och krossade tomater, kryddat med vitpeppar och curry. In med alltihop i ugnen bara (jag tog 225 grader, men satte in grejerna redan vid 110) och så ser jag vad som händer närmaste trekvarten. Om en halvtimme vet jag hur det gick.

På gymmet gick det bra. Handleden var inte märkbart hindrande i marklyft; tvärtom var jag starkare än på länge, men hindrades istället av greppproblem pga ymnigt svettande. Jag tog det emellertid extra försiktigt med dips (utan vikt) och biceps.

Uppvärmning: 5 minuter 10-17 km/h
Marklyft: 20x10, 60x5, 100x5, 130x3 (dö), 147.5kg x5,3,4 (hade lugnt varit tre femmor om jag hade tagit med t.ex. magnesium eller bara pappershanddukar)
Biceps: 30kg x15,10,10, 25kg x10,10 (försiktigt, men högre upp förbi 90 grader än de senaste dagarna. På några reps gik jag för högt så det högg till lite i handleden/handryggen)
Dips: 22,10,5 (kort vila)
Mage: 20,12,10
Rörlighet: squat och ninja (sitt med smalbenen vikta under dig och rak rygg - bra för vristerna, knälederna och eventuellt framsida lår och bakre krafttåget om man är riktigt osmidig

Idag fick för övrigt alla anställda på Futuris (hedgefonden inom Brummer) utom jag sina uppsägningsbesked. Det är lite extra lustigt eftersom just jag inte är formellt uppsagd ännu (särbehandling av VD, uppenbarligen) - och jag sade ju upp mig själv redan i januari. Min uppsägning då slutade som bekant med att jag bara slutade som förvaltare och partner men stannade som VD för att hjälpa till med att säkra en mjuk övergång för bolaget och fonden.

Nu verkar jag, som egentligen slutade först och 9 månader före alla andra, bli kvar sist, rent formellt. Å andra sidan har jag trots 15 månader på bolaget bara tre månaders uppsägningstid (VD:ns förbannelse) medan vissa andra har 5-6 månader, så jag blir ändå i stort sett först ut i praktiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE