tisdag 28 oktober 2014

Bra att jag är så vanestyrd när det är 17 grader varmt och lite soligt den 28 oktober (!)

Idag borde det nästan vara kriminellt att gå till gymmet vid den här tiden. Det är varmt och t.o.m. lite soligt och då ska jag tydligen inom kort gömma mig i en källarlokal.

För vad? Ja, det vet jag inte ens själv. Någon gång skrev jag in i ett excelark att jag ska köra knäböj på tisdagar och då bara är det så. Det är inte så att jag har ett konkret mål om att använda benstyrkan till någon sport, eller få en viss synlig muskulatur på låren eller bli friskare eller dylikt. Jag bara knäböjer utan mening eller mål...

Jag har helt enkelt inget att säga till om i ärendet.

Jag kan nästan garantera att jag under passets gång kommer ge upp och bestämma mig för att sluta tidigare eller hoppa över vissa reps, set eller t.o.m. hela övningar... bara för att sekunden senare istället utföra just dessa och kanske lite extra ovanpå. Så fungerar jag och min träning, på gott och ont.

2 kommentarer:

  1. Sista stycket är exakt samma sak som jag också ständigt upplever. Dock är det något som jag fruktlöst funderat kring hur man kan jobba bort, dvs uppkomsten av tankarna. Ett pass skulle varit ett enda långt flow... Dock tycker jag att det är som jobbigast när jag simmar för att då finns det typ 90 tillfällen (varje gång man kommer till kanten där man har sina saker) att bara hoppa upp och gå hem. Mutor är min bästa kompis, samt att övertala mig själv att det känns bra efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar vara där som ett permanent inslag för mig också.

      Jag brukar inte behöva vare sig mutor eller piska; det räcker med att tänka "inte göra" så verkar hjärnan missa ordet "inte", så det stör som tur är inte direkt. Om jag däremot märkte att jag börjar ge upp på riktigt - DET vore otäckt.

      När jag behöver en push på riktigt, medvetet, så kör jag dock mer på piska än morot: Jag tänker att har jag gått hit ska jag f-n kämpa, jag tänker på saker jag blir arg på eller då jag själv varit passiv när jag borde varit aktiv och liksom kompenserar för min menlöshet med att göra det där setet jag inte har lust med.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE