tisdag 28 oktober 2014

Gå ut på en promenad - det kommer garanterat kännas bättre än TV-soffan

Om du inte är riktigt tillfreds med dagen så kan du göra sämre saker än lyssna på insiktsfulla radioprogram. Om du vill boosta effekten rejält så gör du det medan du promenerar i naturen (inte på löpband), gärna barfota eller i barfotaskor och varför inte med lite för lite kläder på dig. Jag gick t.ex. runt Haga i jeans och t-shirt ikväll. Det var inte direkt kallt, men fingrarna blev till slut lite stela. Lätt kyla är bra för att hålla sig alert, slippa bli irriterad över att jackan är för varm eller kalsongerna svettiga, utvecklingen av brunt fett som gör det ännu lättare att hålla värmen framöver samt ökar fettförbränningen.

TED-program är det bästa du kan lyssna på alla kategorier. Visst finns det annat också inom språk, vetenskap, konst mm., men TED är överlägset både avseende bredd och topp.

Dagens skörd bestod bl.a. av program om kreativitet samt om millenniegenerationen:

Varje TED radio hour från NPR brukar ta upp delar från 3-4 olika TED talks och väva samman dessa till ett entimmesprogram. Kreativitetsprogrammet tog bl.a. upp hur risk och rädsla är andra sidor av kreativitetstärningen. Författaren av "Eat Prey Love" pratade t.ex. mycket om just rädsla. Artisten Sting pratade om vikten av att skriva om det man känner till; när hans material plötsligt tog slut och han hamnade i en nästan 10 år lång kreativitetssvacka stod räddningen i att åka tillbaka till sin barndomsstad, gå tillbaka till rötterna.

En forskare och TED-talare hade experimenterat med att låta jazzmusiker ligga i magnetröntgenkameror och jamma. Han visade hur de främre, kontrollerande, delarna av hjärnan släcktes ned under experimentet och släppte fram den naturliga kreativiteten, som vi alla har från början innan överjaget, frontala cortex, censurerar allt mer. Precis som många idag dricker kaffe för att ändra hjärnkemin till något som passar situationen trodde han att vi kommer ta kreativitetspiller i framtiden.

Vad du kan lära dig från programmet var mest att det finns många vägar till Rom, att alla inte uppfattar sin kreativa process på samma sätt. Någon upplevde att hon sprang ikapp med sina dikter för att hinna först till anteckningsblocket (annars sprang dikten vidare till någon annan), Sting gick tillbaka till rötterna, jazzkatterna stängde av det rädda och censurerande överjaget, författaren accepterade sin rädsla, någon pratade om att bara sätta sig ned och börja - att det var som vilket jobb som helst och ingen magisk och lättflyktig process som bara är tillgänglig för några få utvalda.

En kul datapunkt var att de kommande 30 åren kommer fler högskolestuderande ta examen än under hela mänsklighetens historia hittills. Om man förut var garanterad ett jobb om man hade utbildning så blir det snart en helt meningslös punkt på CV:t. Det viktiga kommer vara vilken kreativitet och kunskap man besitter, inte att man har ett dokument som säger att man orkade och hade råd att plugga i fyra år och därmed har tappat kontakten med verkligheten, halkat efter och sannolikt sitter inne med stelbenta, tvärsäkra och obsoleta och till stor del irrelevanta kunskaper.

En annan intressant poäng var att det finns 30 000 år gamla grottmålningar, men vi uppfann inte en stadig matkälla (jordbruket) förrän för 10 000 år sedan. Konst (symboltänkande, kreativitet, uttryck) har tydligen varit viktigt mycket längre än att trygga den fysiska överlevnaden.

Jag brukar numera (främst på min Improve-blogg) rekommendera att man inte läser vidare på högskola om man inte har ett mycket exakt mål med det. En av TED-föreläsarna rekommenderade t.o.m. att man helt enkelt bara jobbar gratis. Han berättade att han hörde av sig till folk han beundrade med pitchen "Hej, jag är ett stort fan av vad du gör. Jag tror att jag kan hjälpa dig förbättra vissa områden och jag gör det gärna gratis." Snart fick han skriva boken "The 4 hour body" åt Tim Ferriss som är en stor amerikansk profil på sociala medier (hans globala alexaranking är nr 4 857 medan t.ex. min Improve ligger på plats 3 689 i Sverige och 417 277 globalt).

Unga får ibland rådet att böja ned pannan och bita ihop och bara jobba hårt. I andra fall får de rådet att följa sin passion (med risk för att bli en utblottad och oälskad artist som lever på skattepengar/kulturbidrag). Ludvig på Start Gaining Momentum och många andra har kommit med sina inspel i ämnet. Ett resultat har varit att ge rådet att "ta något som samhället/framtida kunder värdesätter, som du inte hatar och som du är ganska bra på och kan bli riktigt bra på. Hänge dig åt detta långsiktigt så kommer du excellera inom området och kunna erbjuda ett högt värdeskapande, vilket medför att det utvecklas till din passion"

Det finns så många olika varianter av "gör dina hundår" respektive "följ din passion eller nyfikenhet" att jag inte tänker ta direkt ställning. Det är bara en enda stor gråzon alltihop. En TED.talare sa emellertid en intressant sak: "Om du har en passion så kan du inte undgå att följa den. Det är så passion definieras".

Om du däremot som de flesta inte brinner så för en sak, så får du pröva dig fram med olika grader av hur värdefullt ett skill-set kan tänkas bli, hur bra du kan bli på det och hur kul eller tråkigt du kan komma att tycka att det är

Ett program var en repris om prognoser, t.ex. Negroponte som på TED 1984 sa att man kommer använda fingrarna som styrdon på tryckkänsliga skärmar i framtiden. En annan forskare sa tvärsäkert att han vet att kartläggningen av människans DNA kommer leda till att cancer botas. En annan odlar idag ersättningsben till patienter med skelettcancer och är snart på väg att odla hjärta, lungor, lever av omprogrammerade hudceller. Det kommer; det är inte bara snack. Organköerna kommer försvinna. Och inom 10 år lär man kartlägga DNA på BB som en ren rutinåtgärd och inte långt därefter gör man det nog redan på fostret när det ligger i magen.

Programmet om Millennials och folk i 20-årsåldern var särskilt intressant för dig som är född på 80-talet eller senare. Dels påpekades att den generationen tänker mycket mer globalt än tidigare, att den är en del av globala sociala nätverk och ett slags världssamvete. Dels togs det upp hur det ur ett hjärnutvecklingsperspektiv är ungefär i ålder 18-28 som hjärnan går igenom en andra tillväxtspurt med många nya neuroner och nya kopplingar. Frontalloben utvecklas särskilt mycket, den delen som hanterar komplexa frågor och gråzonslogik. Hjärnan programmerar då om sig i förberedelse på vuxenlivet - och den förändringsfasen gör man klokt i att ta vara på istället för att slarva bort tiden. Nej, du har inte all tid i världen på dig, det är precis nu när du är 22 som du bör låta en känsla av positiv brådska, av driven, riktad, meningsfull och relevant upptäckarlust, styra dig.

Jag försöker egentligen inte sammanfatta programmen på allvar. Jag vill bara ge en känsla av vilket utbud det finns på TED, och hur upprymd jag blir av att lyssna på ny och gammal forskning inom områden som astrofysik, medicin, filosofi, historia, språk, datorer mm. Det liksom kittlas i hjärnan när jag infekteras av nya memes, sätter mig in i dem, förstår dem, upprepar dem, sätter dem i andra sammanhang osv. Jag älskar att lära mig saker (men jag hatar när det går trögt, när jag är för trög).

11 kommentarer:

  1. Sitter här och försöker "bita ihop" i tentapluggandet vilket jag har sjukt svårt för. Finns så mycket annat man bara ramlar över som är så intressant, bland annat Richard Dawkins som finns på TED även han.
    Har funderat ganska mycket över den här situationen om hur vi växer upp och blir tillsagda att leva våra liv, nu kanske man har fått en insikt om hur det kommer se ut framöver på jobb och studiebiten. Kanske kommer alla dessa ungar som har växt upp med smartphones och tv-spel osv att få dra nytta av kompetensen som föräldrar eller skolsystemet inte riktigt hängt med i.
    Att det finns andra sätt liksom än att prompt sitta i skolan och "bita ihop" för att göra karriär eller vad det nu ska kallas när man får ihop det man ska betala räkningarna med. Dock kommer nog ännu fler även vara förvirrade över vad de ska göra... det kanske redan har blivit ett problem i samhället tycker jag. Ingen utbildning = få chanser alls att ens visa sina kunskaper eller att vara i närheten av ett jobb utanför sin "rang" .

    mvh

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte lätt.

      Och på annat håll visar min och äldre generationer hur totalt clueless och maktgalna de är på samma gång. Styrränta på 0% tror de bergsäkert på nu, och för 20 år sen var de lika säkra på att 500% var rätt.

      Det gör det inte lättare att vara ung när politikerna ser till att de (äldre och) rika blir rikare och husen allt dyrare...

      Radera
  2. Kan verkligen rekommendera Cal Newports bok So good they can't ignore you, som ham presenterar bra här: http://m.youtube.com/watch?v=LUQjAAwsKR8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för videotipset; jag har boken på min läslista

      Radera
  3. Ted är otroligt. Jag tror jag kommit till lika många insikter via Ted som via böcker. Jag har länge tänkt göra en lista på mina tio favoritföreläsningar på Ted men det har inte blivit av. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med att sålla fram dina 10 bästa :D

      Det enda som är ungefär lika svårt är att välja ut de 10 bästa artiklarna på Hjärnfysik. Men kanske om man satsar på 100 bästa...

      Radera
  4. Lite OT: varför anlitar du inte coacher/privatlärare i större utsträckning? Du har ju resurserna till det. Eller, för den delen, åker iväg på seminarier och konferenser t ex.

    Varför snabbar du inte upp dina resultat genom att optimera för maximal utveckling istället för frugalitet? Är det den norrländska själv-är-bäste-dräng-mentaliteten som spökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt svårt att se att du optimerar för frugalitet med tanke på din historia av bilköp. Hur mycket privatcoachning hade du inte kunnat få för $85 000? :)

      Du måste således ha någon begränsande föreställning om att sånt där inte funkar för resultat.

      Radera
    2. Som exempel så skulle du kunna få 1000 timmar högklassig Mandarin-coachning för de pengarna (antagligen mer med mängdrabatt)...

      Radera
    3. För att jag gillar själva processen. Jag lär mig inte primärt för kunskapens skull, jag lär mig saker för att hålla hjärnan smidig tack vare själva stimuleringen som ansträngning ger. Det, plus att jag inte kan komma på ett ämne jag verkligen vill lära mig och där jag samtidigt kan hitta en lärare.

      Radera
    4. Intressant. Ämne för en text?

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE