lördag 25 oktober 2014

Hur blir man av med vanor? Man tittar på dem, precis som med spöken

Om man tittar på ett spöke försvinner det som om det aldrig hade funnits. I själva verket fanns det förstås aldrig, men om man inte tittar efter noga kan man fortfarande lura sig själv att det kanske finns trots allt. Det är lika illa som om det finns på riktigt.

Ungefär så kan det vara med dålig vanor. De smyger sig på en och blir en osynlig del av en själv. Goda vanor också, men de vill man ju ha.

Ibland kan det förstås vara svårt att veta om en vana är god eller dålig. Jag åt t.ex. kött i 42 år och kunde inte ens föreställa mig att föreställa mig att sluta. Så plötsligt för en månad sedan testade jag en enda köttfri dag, som blev en vecka, som blev en vana och nu är en del av mig. Jag har nu lite svårt att föreställa mig att bli köttätare igen.

Tidigare i år har jag funderat på att skriva om min hygienrutin för ansiktet. Grundpelaren var att dagligt användande av skrubbprodukter höll ansiktet snyggt och fräscht. Skrubbandet började jag med för bara några år sedan, men det blev snabbt en del av mig - en mycket bra del tyckte jag. Så för några veckor sedan läste jag en artikel om ansiktsbakterier på Hjärnfysik och såg ett program av Vetenskapens Värld på svt Play om bakterier. Några andra källor spelade in i vad som kom att bli ett beslut om att testa att sluta tvätta ansiktet med rengöringsmedel för att ge de goda bakterierna fritt spelrum. Testet blev en vana och nu sitter jag här som ansiktstvättvägrare och kan inte sluta inte tvätta mig.

Min träning är också en vana som är svår att göra sig av med. Måndag, tisdag, torsdag och lördag bara ska jag till gymmet. Det är inte jag som har bestämt det och det gör nästan ont att rucka på ens ett enda pass. Ändå var framför allt lördagspasset, det fjärde passet, bara tänkt att äga rum ibland - mest i undantagsfall. Nu kan jag inte vara utan det. Jag får absolut inte träningsabstinens av att inte träna; tvärtom uppskattar jag vilan och lär mig snabbt att knappt vilja börja träna igen efter en semester. Det liksom bara är det ska vara.

En av de mest förvånande förändringarna i år, nya vanorna, är att jag i sommar har gått från att absolut hata koriander - små spår av bladen fick mig att anse att en hel måltid var lika förstörd som om någon sprutat flytande tvål på maten - till att knappt kunna vara utan koriander. Bara den här helgen har jag ätit en hel kruka själv (till varmrökt lax med avokado, tomat, mango och pressad lime)


Kartlägg din vardag i tid och pengar för att hitta dina spöken

Dessa bra och dåliga vanor, dessa potentiella suboptimeringar och tidstjuvar, hur vet man vad som är vad och hur upptäcker man de man inte ens vet finns. Jo man tittar på dem. Man mäter dem. Dagens tips är alltså helt enkelt att registrera dina aktiviteter. Om du tycker att du inte riktigt får gjort det du vill göra, börja då med att kolla noga vad du faktiskt gör idag.

Mät hur lång tid ett träningspass tar från entré till exit från gymlokalen. Mät förberedelserna runt omring i form av mat, packning, post workout och vila. Mät dina övriga aktiviteter; nyheterna på TV, planlöst surfande på sociala medier, kaffedrickande osv. Kartlägg hela dagen, veckan, månaden i tid och i pengar, så ser du nog några spöken du enkelt kan göra dig av med. Sen kan du fylla luckorna med vanor du faktiskt vill ha och som för dig närmare dina mål - vilka de än är.

Nu till dagens träningspass; orsaken till att jag för den här publika dagboken. Dagen gick som på räls med speedbänk med stopp, halvtung mark (tung för lördagar) och speedmark samt diverse.

Cykel, Level 15, 35 km/h, 200 kcal/10 min, 190 bpm
Bänkpress:20*20,40*10,60*6,80*5
Speedbänk: 95*9*3 (med stopp och explosivt upp)
Marklyft: 20*10,60*5,100*5, 130*5, 145*4,4,4,4
Speedmark (dead, speed): 115kg x8*3 (5:30min ca)
Shrugs: 100kg x15,12,10, hold: 30s
Vadpress: 100kg x40 (fortfarande värk i vaderna sedan förra fredagen; tufft från första reppen)
Biceps: 30kg x16,8,8
Rörlighet: hamstrings, vader, ljumskar, squat, ninja (quads, smalben)
Planka: 2 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE