lördag 4 oktober 2014

Långa genvägar och Sprezzatura

Vid 11-12-tiden på lördagar brukar tanken på frukost dyka upp. Den gör det i formen "ska jag äta frukost före eller efter träningen?". Idag blev svaret "efter" (vilket det nästan alltid blir). Jag gör det inte för att det är svårt eller hårt utan faktiskt för att det är den lättaste vägen. Jag kallar min princip för "longcut strategy".

Longcut
Den bärande tanken är att om man undviker den omedelbart kortaste vägen, och tar en viss typ av skenbar omväg istället, så kommer man bättre och fortare till slutmålet. I religionen kallas det för att ta den smala vägen till himlen istället för den breda till helvetet.

Träning kan tyckas jobbigt, men det är faktiskt en genväg till ett längre och friskare liv. På samma sätt är fasta och att träna fastande genvägar till större och enklare framgångar. Variation istället för slentrian följer samma princip. Jag lyfter ju knappast strikt för att det är svårt utan för att det är lättare i längden, ja till och med det enda sättet på sikt. Samma sak gäller investeringar; man gör dem inte för att det är svårare än att lata sig med dataspel och shopping utan för att det medför ett bättre liv, dvs för att det är lättare i längden. Däremot gäller ofta att ju hårdare det är nu, desto lättare är det sen, och det är väl det squat-klyschan "We don't do it because it is easy but because it is hard" kommer från.

Jag säger som vanligt tvärtom och känner mig lite djup:
"Do it because it is (will prove to be) easy".



Hursomhelst slutade dagens frukosttanke med att jag var klar med löpbandet tio över ett och kunde dra igång bänkpressen kl 13:12 (då hade det gått drygt 16h sedan middagen på vietnamesiska vårrullar igår) och sen rullade passet på till 14:52 då sista magcrunchen var klar. Passet var alltså 100 minuter långt idag plus löpning 5 minuter. Det är i överkant, men eftersom veckopassen snarare är 45 minuter blir veckototalen ändå precis 4 timmar.

Jag tycker att det är bra att ibland klocka passen noga för att veta exakt vilket tempo man håller. Om man bara räknar sina setvilor lite halvslarvigt - och kanske missar vissa - kan det vara svårt att hålla reda på hur mycket man faktiskt totalt vilar under en övning.

Jag glömde lindingen till handleden, vilket kanske var ett gott tecken. Jag kan röra mig nästan obehindrat i gymmet nu - det svåraste är att flytta viktskivor, inte minst att sätta på dem på stången. Det är extra svårt i squatracket pga höjden, men även att lirka på nya skivor på en marklyftsstång på marken är knepigt för en stukad handled.

Dagens pass 1h 45m ca
Löpband 5 min: 3min på 10-15 km/h, 2min på 17 km/h /sedan tog det ca minut att falla till 120 puls när jag promenerade 5 km/h

Bänkpress (speedutförande med tydligt stopp i bottenläget) kl 13:12: 20*20, 40*10, 60*8, 80*5, 13:20: 92.5*4,4,4,4,4,4,4,4 (klar kl 13:38; att köra speed och stopp på låg vikt och idag just 8 set utgör en genomtänkt variation, en longcut för snabbare resultat, inte lättjefullt finåkande ;)

Marklyft Kl 13:42: 20*10, 60*5, 100*5, 120*5 (dö) kl1351, kl 1354: rev grip 140*3,3,3,3,3 (kl1404)
Kl 1408: speedmark 8 set på 100kg: 8*3 (klar Kl 1413)


Bicepscurls Kl 1417: 20*15, 25*15, 30*10, 25*10, 20*12 (Kl 1425). Jag märker att jag gärna vill hjälpa till med handleden i bicepscurls med stång. På så sätt kan stukningen vara det bästa som hänt mina biceps, eftersom det nu påtvingade utförandet känns mycket mer och bättre i just biceps muskelbuk. Det var cheatbiceps som ledde fram till den insikten, trots att den kom via en skada. Variation är viktigt på många sätt. Den här gången medförde det indirekt ett nytt övningsutförande.

Shrugs kl 1429: 100kg*10,10,10,10,8 (Kl 14:39) Hundra kg kan vara för tungt. Jag har emellertid ganska oklart syfte med övningen. Greppstyrka, cleanstyrka, trapzvolym, markstyrka, roddstyrka så kan köra roddvolym på högre vikt? Tills jag vet bättre vad jag är ute efter brukar 5*10 vara en bra grundträning.

Vadpress Kl 1443: stående +70kg x50 (14:44) 

Långplanka Kl 1447: x3 +50 straight leg crunches (Kl 1452)



Och så en bonusbild på dagsformen :)

The Sprezzaturian - making hard look easy since January 1972


Sprezzatura: det att få svåra saker att se enkla ut - som James Bond



Och i inlägget ALLT ÄR ENKELT ger jätten Ako Rahim uttryck för sin variant av Sprezzatura eller något angränsande. Han säger att allt är lätt, men i själva verket tränar han 3 timmar om dagen.

På samma sätt ser allt enkelt ut för James Bond, men han måste ju plugga och träna oerhört mycket för att kunna allt han kan.

3 kommentarer:

  1. Inte illa... för en pensionär! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här veckan noterade jag en oroväckande pensionärstendens; jag tränade mer än vanligt. Plötsligt gick jag från Alltid Vila och No Cardio till fyra styrkepass och två löprundor, dvs 6 träningspass i rad. Förhoppningsvis var det ett undantag...

      Radera
    2. Aj aj, grunden till din existens börjar krackelera... Du förstår, det är en släng av medelålderskris, men du har redan ägt din cabriolet så den tar sig nya spännande uttryck hos dig. Du måste hitta dig själv igen, Micke Syding! Samt sluta överglänsa oss 30-åringar... :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE