tisdag 14 oktober 2014

Läser och tränar, försöker bli större, starkare och smartare

Idag läser jag:

Styrkelabbets uppmaning att undvika formglidning. Lura inte dig själv att du är starkare än du är genom att försämra utförandet. Den genvägen håller inte långt. Eller uttryckt på klassiskt gymklyschespråk: "Check your ego at the door" = "Lämna egot i entrén". Det senare gäller för övrigt även aktiemarknaden. Förresten, har du inte röstat på Styrkelabbet i Guldhjärtat, bästa blogg ännu? GÖR DET NU! Vem vet, han kanske slutar blogga utan uppmuntran.

Wait But Why om religion. Shit vad bra han är. Om du inte läst inläggen om prokrastrinering (att skjuta upp saker man borde göra) så gör det: Part One and Two.

Vitaliy Katsenelson om vad tusan som händer på marknaden och vad *** man ska göra nu?! Dessutom påpekar han i del 2 att svordomar inte hör hemma i hans texter.

Bob Janjuah (inga länkar, man måste kanske vara kund hos japanska Nomura för att få hans grejer) flörtar med en potentiellt stor korrektion i USA om S&P 500 beter sig på ett särskilt sätt de kommande fredagarna. Om S&P stänger under 1905 två fredagar i rad så kan korrektionen gå så lågt som under 1600, vilket också skulle stämma med mönstret när de tidigare QE-omgångarna avslutades.

Tynan: Jag hinner f-n inte med att läsa allt han skriver. Vilken idéspruta!

Och för dig som gillar långa insiktsfulla texter proppfulla med praktiska tips om hur du kan leva mer strategiskt, kolla gärna in Start Gaining Momentum.


Inte konstigt att jag kom iväg sent till gymmet och dessutom hängde kvar där ovanligt länge. Nåja, det var ett ganska bra pass igen och dessutom stretchade jag split för andra gången på kort tid (och andra gången sedan jag typ glömde av det i mars eller så)

Se Instagram för ett kort klipp på försiktig splitstretch mot väggen idag (det skyddar ryggen samtidigt som gravitationen ger en lagom och gradvis ingång i spliten)


Och till sist träningsdagboken:

Löpband: 4 minutintervaller på 17 km/h, vila en minut på 12 km/h mellan intervallerna
Knäböj, med utmärkt form: 20x10, 60x5, 80x5, 95x5, 105x5,5,5
OH-press (strikt): 20x10, 30x5, 40x5, 50x5, 55x5, 57.5x5, pushpress: 60x5, striktpress igen: 50x5,5,5,5,5
Chins +16kg: 8,6,5 (delar av ett set finns på Instagram)
Marklyft: 20x10, 60x5, 100x5, 120x4 (dubbel överhand), 135x4x4 (setvila 1 minut)
Mage: 20, 10+20, 20, 60 sekunder planka
Rörlighet: Squat, split, ljumskar


Chins:

1 kommentar:

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE