lördag 4 oktober 2014

Livets buffé består av skitmackor, så välj en med oliver

Mark Manson ställer 7 konstiga frågor som kan få dig att utnyttja livet bättre. Jag översätter, fritolkar och kommenterar innan jag ska till gymmet och stappla omkring på mina slaktade vader (jag springer nämligen på tårna och 4km + 10km på två dygn när man aldrig springer är som att göra tusentals tåhävningar):

Livet är att äta en skitmacka. Välj i alla fall en med oliver. (bra tanke; livet suger ibland för alla så välj en produktiv väg)
Fråga en 8-åring. Dig själv. Vad skulle ditt yngre jag bli besviken på med dig, vilka drömmar har du gett upp (Jag gillar inte alls implikationerna. Mitt yngre jag var en riktig idiot)
Glöm dina tarmrörelser. Om det händer är du något på spåret, men ta inte porrsurfandet och dataspelandet som svar utan fråga dig vad principen bakom din fängslande hobby är.
Gör bort dig. Eller, låt i alla fall inte rädslan för det hindra dig från att testa annorlunda saker. Annars blir du aldrig riktigt bra på något. Jag vill tillägga att livet helt enekelt blir roligare om man gör skrämmande saker - oavsett om man blir "bättre" eller inte.
Rädda världen! Wtf?! Vad är det för råd? Det är visserligen min egen drivkraft, men fortfarande: wtf? Å andra sidan, om allt ändå känns likadant efter ett tag kan man lika gärna välja att rädda världen. Se skitmackan ovan. Räddar man världen räddar man dessutom förstås sig själv.
Gör nåt. Klassiskt råd. Min variant är "gå ut och gå - rörelse triggar tankar och handling". Rådet är dock onödigt nära både Miss world precis ovan och skitmackan med oliver överst. Som praktiskt, konkret livsråd är det dock oslagbart: Upp ur soffan och ut i universum! Alltså, både det bästa rådet i listan och samtidigt det mest redundanta, givet att han redan hade nämnt skitmackan och världen.
Tänk på ditt arv, hur vill du bli ihågkommen? Nja, jag gillar inte tanken här; när du är död är du död så det sista du ska göra är låta döden påverka livet. Det andas för mycket religiöst skitsnack. Däremot kan du eventuellt fundera på hur du vill att andra ska se dig och inte minst behandla dig medan du lever. Fundera mer på vad du vill hinna med om du visste att du ska dö om tex 5 år (bättre än 1 år, tycker jag, eftersom det ger utrymme för tex utbildning och större mer långsiktiga projekt men utan att öppna upp för en meningslös vardagslunk med 9-5-jobb och ytligt umgänge i onödan)

Själv funderar jag på varför jag egentligen lägger ut min dagbok på nätet... Svaret är nog just att jag vill göra världen bättre, påverka folk i en riktning som gör både dem och mig mer inspirerade och lyckliga. Grofv gör detta mycket specifikt och Improve mer generellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE