torsdag 30 oktober 2014

Marken lossnar

Det gick lite bättre än väntat idag. Sånt är kul.

Som vanligt trodde jag att jag skulle mygla och "spara mig" på löpbandet genom att värma upp försiktigt på t.ex. 12 km/h eller åtminstone högst toppa på 15 km/h. Som vanligt trodde jag fel och toppade på 18 km/h. Jag tror två saker händer:

  1. Hjärnan förstår faktiskt inte ordet "inte" som i "Jag ska inte springa fort för då tröttar jag ut mig". Hjärnan hör bara något om att springa fort och trötta ut sig
  2. Jag tänker att om jag börjar mygla nu hur ska det då gå sen? Ska jag alltid mygla?

Jag var förberedd på att marklyft 3x3 på 152.5 kg eventuellt skulle vara för mycket idag. Inte minst pga att jag var stel i både quads och hamstrings sedan knäböjen i tisdags.

Jag har haft lite svårt att utvecklas ordentligt i mark, sedan jag slet av korsbandet hösten 2012 och opererade det i maj 2013 och senare slet upp en följdskada i hamstringen och därefter en följdskada av det i andra hamstringen. Såna skador stoppar liksom upp träningsprocessen och medför försämrad rörlighet, muskeldystrofi och ytterligare följdskador. Till råga på allt stukade jag handleden för en månad sedan.

Det visade det sig emellertid att vikten var ganska perfekt... för att göra 5,4,4,3,3. Av bara farten lade jag till 6 set speedmark också. Skönt att överträffa dagsmålet igen för första gången på länge. Jag tror det var i våras jag skadade mig i hamstringen på sista reppen i 5x5x155kg. Nu närmar jag mig igen...

Dagens pass:

Löpband 5 min: 10-18 kmh
Marklyft 20*10, 50*5, 80*5, 110*3 (dö), 130*2 (dö), 152.5*5,4,4,3,3+
(Plan var 5*3; Bästa ML sen korsband, hamstrings och hamstring igen på våren)
Speedmark 120kg: 6*3 (ganska långsamt nedsläpp, paus med död vikt på golvet, explosivt upp; totalt 3 min och 20 sekunder inklusive ca 30 sek vila mellan varje set)
Dips +31kg: 8,6,5 +10 (sista som setet utan vikt och med kort vila)
Biceps: 40,35,30,25,20 kg (strict, to failure, kort vila)
Mage: 25+25+25 (5 sek setvila)


Marklyft



Dips

1 kommentar:

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE