torsdag 23 oktober 2014

Marklyft på morgonen

Jag är ingen fan av morgonträning. Jag är helt enkelt bara kraftlös innan jag kommit igång ordentligt. Det har visat sig gång på gång, inte minst på lördagar, att jag kan tro att jag är uppvärmd, att jag känner mig stark, att jag har positiva tankar... och ändå sitter förhållandevis lätta vikter som fastsvetsade i marken.

Idag skulle jag träna marklyft kl 10. Som tur var vaknade jag redan kl 7. Jag utnyttjade tiden till att mjuka igång lite hemma, inklusive foam rolling av hamstrings och ländrygg. Det kan ha varit hela skillnaden för passet gick problemfritt (om man bortser från att jag fortfarande har rejäl träningsvärk i vaderna från fredagens barfotalöpning).

Uppvärmning: 5 min löpband 10-15 km/h (det här är inte så farligt även om jag känner mig ospänstig pga stela och smärtande vader - att gå nedför trapporna till Kungsgatan eller Olof Palmes gata är desto värre)
Marklyft: 20x10, 60x5, 100x5, 130x5, 150x5,4,4
Biceps: raka handleder (lindad höger pga stukningen för en månad sedan) 35kg x12,10,7,6, 30kg x10
Dips +26kg: 10,8,6 (nu börjar det likna något i dips. Då kanske det är dags för bänkpressen att lossna också; 3x3x110 är inte så kul att harva på)

Post workout: 2L lättmjölk

1 kommentar:

  1. Hej Stor & Grofv!
    Det sista du skrev om bänkpressen låter vettigt!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE