torsdag 16 oktober 2014

Marklyft

Idag gjorde jag första rena trippelfemman i marklyft på ett bra tag: 3x5x147.5kg. Handleden håller bra, men det är lite svårt att hålla greppet när jag är både svettig och har bandage, så idag använde jag magnesium i andra och tredje set.

Som vanligt på lördagar nuförtiden lade jag till fem minuter med speedreps i mark: 8x3x110kg. Jag kör mina speedreps explosivt uppåt utan att rycka, sedan lite halvlångsamt nedåt och tydligt nedställ. 30 sekunder vila mellan seten. Jag är ute efter bra bottendrag och explosivitet samt vana vid lyft från helt död position, vilket egentligen bara utförs i första reppen i varje set.


Dagens pass:

Jogg 10min; fyra intervaller på en minut vardera på 15,16,17,18 km/h, vila på 12 km/h i en minut mellan varje intervall
Mark 20*10, 50*8, 80*5, 110*5 (dö), 130*2 (dö), Kl 12:20,24,28: 147.5kg x5,5,5 (rg)
Speedmark 110kg: 8*3 (5 min dö). Klar 12:41.
Dips +21kg: 10,7,6 (allt över 20 ger höjning nästa gång) (12:58)
Biceps: 35kg x12,8, 30*8, 25*8, 20*8,8 (Kl13:10)
Mage: 25fk +10fk + 50rc +60sek planka

Passet tog 50 minuter från första tunga markreppen till sista bicepsreppen. Då tyckte jag ändå att jag vilade mycket mellan övningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE