torsdag 9 oktober 2014

Mätmani

Ibland kan jag få mätmani; då ska allt dokumenteras. Idag var en sån dag. Jag mätte puls, tider och tidpunkter som om jag hade obalans i hjärnkemin...

Först notering av "vilopulsen" efter ombyte: 52, sedan toabesök och förflyttning till löpbandet. 5 minuters jogg (bl.a. 90 sek på 20 km/h) gav en peak på 184, men föll snabbt till under 100 medan jag plockade med marklyftsvikterna.

Sedan följde 4 uppvärmningsset med fem små peakar på 140-160 bpm, varefter följde de fyra arbetsseten på 147,5kg som gav pulstoppar på ca 170 bpm. Spontant fortsatte jag sedan med 10 set speedmark på 105 kg med 30 sek setvila. Då låg pulsen nästan konstant på runt 170 i 6 minuter.

Pulsen föll till ungefär 105 medan jag förberedde dipsen och på något sätt gjorde av med 10 minuter (pratade med en kompis). Viktade och oviktade dips höjde sedan pulsen i 4 distinkta toppar till drygt 170 och därefter gjorde 5 set biceps nästan lika mycket för pulsen.

Ett set à 50 reps tåhävningar på 80kg+kroppen fick endast upp pulsen till 165 och de tre seten crunches hamnade på 140 bpm och en minuts planka direkt efter på 150bpm.

Alla aktiviteter har dessutom exakta tidsangivelser på pulsgrafen. Det är högst oklart vad jag ska ha det här till, men kul är det i alla fall. Och kanske kan det användas av en framtida läkare på något sätt.

Jag noterar också att pulsgrafen påminner om ett intervallpass med ca 30 snabba intervaller. Kan det vara därför jag har hygglig kondition, trots att jag bara styrketränar? Det här ser ju ut som cardio.


Jogg 5 min 10-20 kmh
Mark: 20*10, 60*5, 100*5 (19:35), 120*5 (dö, 22:15), 135*3 (25:58), 147.5*5 (31:00-31:25 kl 11:43), 4 (34:30-34:50), 3 (39:30-45), 3 (42:45-43:00)
Speedmark: 105kg x10*3 (30sek vila, 47:00-53:00)

53:00-1:03:00 ca. Vad gjorde jag egentligen här i 10 minuter? Pratade med en kompis?

Dips +16kg: 12 (1:04:00-25), 8 (1:05:35-55), 5 (1:07:15-30), utan vikt: 10 (1:08:40-1:09:05)
Biceps: 20kg x20 (1:12:00-45), 15 (1:13:45-1:14:30), 10 (1:15:30-1:16:10),  8 (1:17:10-1:17:43), 8 (1:18:43-1:19:18), tot 7 min
Vadpress +80kg: 1*50 (1:24:00-1:25:45)


Mage: 50, 35, 25, 60s

Pulsgraf (min 52, max 184, genomsnitt 134 inklusive 5 min overksamhet i början och 10 min samtal kring 1h)

















Idag var 9:e köttfria dagen i rad. Mvh, den köttätande vegetarianen

1 kommentar:

  1. Har också roat mig med det där. Mina siffror mycket lika dina faktiskt. Jag bottnar ur strax över 210 på löpningen, lägre på cykel (har aldrig testat maxpuls ordentligt där). Noterbart är att hur man än anstränger sig på crunches, fällknivar etc så ger inte maxmuskelövning några höga bpm.Gissar att din vilopuls efter 5 minuter vilande ligger typ 45 eller så.
    lh

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE