fredag 3 oktober 2014

Milen - testar helt nya saker

Skulle göra milen på 45 minuter, blev 48 minuter

Jag har aldrig gått till gymmet, sprungit milen på löpband och sedan gått ut ur gymmet igen. Det har aldrig hänt - förrän idag då förstås.

När jag kände mig klar med internet i förmiddags, men hade 1-2 timmar kvar till frukost, slog mig tanken: "Varför inte testa att springa milen på löpband?". Strax efter detta tog jag en kopp kaffe och gick till SATS, bytte om, skruvade upp hastigheten till 13,5 km/h och började jogga i mina platta, tunna lyftarskor. Jag hade lite träningsvärk i vaderna från i onsdags och fick viss känning i vänster vrist, smalben, men det gick över efter en halvmil.

Det var jobbigare och svettigare än jag trodde, så efter 7km kände jag mig klar och drog ner hastigheten till 5km/h. Efter någon minut ångrade jag mig och höjde till först tio, sedan elva och 12 km/h och joggade så en stund. Vid ca 8,5km promenerade jag ett tag igen, men bestämde mig för att trots allt göra hela milen och avslutade sista (dryga) kilometern på 12,5-17 km/h. Totalen, med det här utförandet, blev 48 minuter för 10 000 meter eller 4:48-tempo = 12,5 km/h. De första 7km höll jag emellertid konstant 4:26-tempo = 13,5 km/h, och det borde jag orka hela vägen nästa gång jag får för mig samma sak.

Högsta pulsnoteringen blev 193 bpm idag. Efter löpningen drack jag en liter mjölk och åt tre stora flätade kanelbullar från NK


  • Fjärde löprundan i år
  • Tredje köttfria dagen i rad
  • Alltid förbättras

2 kommentarer:

  1. Imponerande - även om inte löpband skall förväxlas med riktig löpning. Jag är också stark förespråkare att (oftast) följa sina impulser med avseende på träning - i synnerhet sådana som initialt känns lite galna. Det är ofta så att dessa tillfällen ger helt andra perspektiv på ganska inarbetade rutiner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpband är löpband, kan man säga helt kort :). Jag brukade ha en tumregel att det diffade på ca 1km/h i upplevelse, men det är några år sedan jag sprang mer än en handfull gånger per år summerat inomhus+utomhus

      De 4km utomhus i onsdag på 4-tempo var mycket större än dagens bedrift. Utomhus är utomhus.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE