torsdag 16 oktober 2014

Min bästa humor om Arcam

Här kan man se mina 76 roligaste kommentarer på Flashback om Arcamaktien (under ett av mina många alias; Ture Masing). De löper från 23 oktober 2013 till idag, dvs ganska precis ett år.

Under tiden har aktien gått från 230 till 311 till 130kr, dvs först +35%, sedan minus 58%, totalt -43,5% för perioden. Jag har förstås varit negativt inställd till aktien hela vägen, men däremot inte till företaget. Företaget är intressant och spännande och har en ganska bra om än knappast unik teknologi. Allt detta påpekar jag i inlägg efter inlägg, men försöker samtidigt förklara varför ett plus ett fortfarande bara blir två - och inte tjugo.

Det är en ganska rolig historia om man orkar följa inläggen. Den innehåller de klassiska anhängarna och försvaren på temat "jag är långsiktig", "jag har inga prognoser", "värdering spelar ingen roll för framtidsteknologi", "jag har ingen aning om vare sig företaget, dess teknologi eller prognoser, men kursen har ju gått upp så jag vill också vara med" med mera.

Jag har sett de här historierna några gånger nu och i väldigt många olika aktier. Det låter alltid likadant och anhängarna är alltid lika aningslösa. Visst får jag "fel" ibland då en del företag köps ut till ännu galnare värderingar än de har på börsen. Ofta har jag fel interimistiskt, dvs kursen går upp ett tag till efter att jag har förklarat varför värderingen är orimlig och ohållbar. Då hånas jag och efteråt är det ingen som kommer ihåg varningarna utan då hoppar man på nästa tok-tok-tåg.

Å andra sidan, som Hussman säger, någon ska ju hålla aktierna så om jag övertygar någon att sälja blir det ju bara någon annan som får aktierna i knät istället.

Jag är fortfarande mycket negativ till Arcams värdering (inte företaget). Företaget gör knappt någon vinst och värderas till 7x omsättningen, 4.5x omsättningen nästa år - om de når de mycket höga förväntningarna. Som verkstadsföretag tror jag att de kanske kan nå 10-15% marginal och bör med tiden, när tillväxten avtar, stanna på en värdering på 1-2x omsättningen. Jag tycker därför att det är rimligt med en kurs på ungefär en tredjedel av dagens nivå, dvs ca 40-50kr snarare än 130. Tills vidare säger jag dock med glimten i ögat att så länge vi har nuvarande penningtryckarparadigm och fanatiskt positiva anhängare till Arcam kanske 100kr är en rimligare riktkurs (dock inte rimlig värdering).

PS: Arcams teknologi är inte unik. Det är en enkel elektronstråle, samma som i en vanlig svets. Styrsystemet och programvaran kanske ligger före vissa andra tillverkare för tillfället, men tro inte för en minut att de stora verkstadsföretagen eller konkurrenterna med laserteknik inte kan ta fram liknande produkter.




























Som stöd för svar på en fråga om börsen slänger jag in en graf på OMX också. Nedgången hittills i oktober syns knappt ännu...

OBS att grafen bara har med "botten" 2011, vilken torde vara ganska lätt att nå igen om nedgången rullar på. Tänk också på att det är under snabba nedgångar som all annan skit töar fram (pyramidspel, bedrägerier mm):







3 kommentarer:

  1. Vad tror du om den pågående nedgången på börserna? Början på "the big one" eller en tillfällig korrigering? Ponera att en nedgång på 50% eller mera tog vid i dagens läge, vad tror du att efterspelet skulle bli med tanke på de historiskt låga räntorna, länder som fortfarande inte återhämtat sig, inkomstklyftor på rekordnivåer, potentiella bostadsbubblor etc.? Går detta system att rädda en gång till med ännu kreativare åtgärder eller kommer större förändringar krävas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att du ställer så kort och enkel fråga :)

      Jag tror att det har börjat nu. Den stora nedgången alltså. Riktmärket är ungefär -50% för OMX, men blir sannolikt ytterligare lite värre.

      Efterspel: börsen i sig ska ju inte ha några konsekvenser för den riktiga ekonomin..., men en del som spekulerat blir förstås av med sina pengar och handlar mindre då. Pensionssystem kommer också ta lite stryk och då lär både pensionärer och andra kräva högre löner och bidrag. Det blir dyrt för både företag och stater, så man ska nog räkna med högre skatter och lägre vinster.

      När sedan lönekrav leder till högre priser får vi nog till slut se stigande räntor också, vilket är negativt för budgetunderskott, privatkonsumtion, investeringar och börs- och huspriser. En så kallad lågkonjunktur ;)

      Det kan bli riktigt stökigt, men jag har svårt att se att makthavarna kommer släppa systemet. De kommer ändra lagar, trycka pengar, införa kapitalregleringar mm mm och se till att vi istället får leva med en mycket lång tid med låg eller negativ real tillväxt.

      Oj, förresten, DETTA HAR REDAN HÄNT... :D , men det lär hända igen 2016 och framåt, men sen på 20-talet blir det nog liv i luckan igen då nanotech, biotech, robotik och AI sätter fart under galoscherna.

      -det var mina femtio öre på temat

      Radera
    2. Den som är rädd för att fråga skäms för att lära. ;) Tack för insikten och de femtio örena.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE