måndag 6 oktober 2014

Pensionärsrutiner, nya apps och bänkpress förstås

Jag har hittat in i pensionärsrutinerna ganska bra nu, vilket för mig bl.a. innebär att jag får mindre och mindre tid över... På något underligt sätt går tiden allt lättare åt, trots att jag har 50 timmar mer fritid i veckan.

Fram till sista september hade jag nästan normal kontorsnärvaro, men från första oktober har jag hållit min tid där till ett minimum. Idag var jag dock där i två timmar för att bevaka uppsägningen av personalen samt de avtal som går att säga upp.

Underligt nog är jag fortfarande VD och inte ens formellt uppsagd ännu, trots att jag egentligen försökte sluta redan i januari...

Idag gick jag upp och drack kaffe, medan jag trodde att min tjej tog sovmorgon. Efter några minuter plingade det i hissdörren och hon kom in från en 14km-runda innan jobbet. Jag märkte alltså inte ens att hon gick upp och misstog täcket för en kropp. För mig däremot blev det nästan stressigt att hinna till gymmet lagom till kl 10 :)

Efter träningen gick jag som sagt till kontoret för att dricka två liter mjölk och bara vara lite allmänt närvarande utifall någon behövde min fysiska närvaro. Annars löser jag det mesta via VPN-uppkoppling eller e-mail.

Handleden är fortfarande trasig, men med relativt hård lindning gör det bara ont och känns inte skadligt. jag tar det ändå fortfarande lite försikigt; t.ex. körde jag bänk på 100kg istället för planerade 107.5kg.

Uppvärmning: löpband 5 minuter 10 km/h (Error 83 gjorde att det inte gick att höja)
Bänkpress: 20x20, 60x8, 80x5, 90x5, 100x5x5
Skivstångsrodd: 20x10, 50x10, 70x10, 90x10, 70x 10,10,10
Biceps: 35kg, 35kg, 30kg, 30kg, 30kg (kort vila, seten till failure, rak handled och stannar innan toppläget pga skadan)

Jag fick en fråga idag om varför jag har så "konstig split" i min träning, dvs knappt någon slags split alls och dessutom kör 4x i veckan.

Svaret är att jag har ett stort lyft per pass (bänk, mark, böj) då jag ger järnet i ungefär 5x5 (set x reps) för att bygga så mycket grundstyrka med bra teknik som möjligt. Övriga övningar varje pass är en slags assistansövningar och/eller byggarövningar som ofta utförs i högre repintervall.

Mitt mål är att bli både så stor och stark som möjligt med minsta möjliga insats. Då vill jag att varje muskelgrupp ska utmanas på något sätt på varje pass, eller åtminstone 3x i veckan. Så länge det inte är failure-reps särskilt ofta hinner jag utan problem återhämta mig från den träningsdosen (mycket tack vare 15 ml Omega3-olja från Arctic Med varje dag). Upplägget innebär också en blandning av set med högt respektive lågt antal reps. Det här är inte Det Optimala Träningsupplägget. Faktum är att DOT inte existerar, utan variation är A och O.

Variera tidpunkten på dagen, variera din förberedelse, variera om du är fastande eller inte, trött eller inte, lätt uttorkad eller maximalt uppvätskad, variera reppens utförande och tempo, variera ordningsföljden på övningarna, på dina träningsdagar osv. Gör dock inte detta precis hela tiden för då blir det bara hattigt. Var tredje månad bör du emellertid ändra ganska mycket så kroppen får mer att anpassa sig till.


Andra rutiner jag jobbar med är nya sätt att hantera t.ex. träningsdagbok och kalender när jag inte kommer ha Microsoft Office längre. Min lösning blir Google Docs och Evernote, så har jag allt tillgängligt var jag än är. Jag använder gmail för e-post, men det har jag gjort parallellt sen det blev tillgängligt i alla fall så det är knappast något nytt.

Idag är också en köttfri dag, den 6:e i rad. Mvh, Köttätande Vegetarian

På tal om fri så har jag inte längre något kabelabonnemang, antenn eller digitalbox så jag kan inte se tablå-TV. Jag tittar alltså enbart på Play samt HBO och Netflix. Än så länge vill emellertid Radiotjänst inte acceptera att min TV bara är en datorskärm helt utan TV-mottagare.

Frågan är sen om jag öht ska ha mobiltelefon eller inte. Det vore faktiskt lite kul att vara utan, så som det var för 20 år sen, i väntan på bättre teknik.


PS: glöm inte att rösta på Styrkelabbet i Guldhjärtat. Om du av någon anledning ine skulle känna till Styrkelabbet är det bara att kolla det här inlägget så förstår du att du måste rösta på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE