onsdag 8 oktober 2014

Rörlighet

2 snabba minuter där jag visar några av de viktigaste rörlighetsövningarna som du bör göra några minuter i månaden, veckan eller om dagen, beroende på om du är 40, 50 eller 70+

3 kommentarer:

  1. Ville bara säga tack för uppmaningen att rösta på Styrkelabbet i ditt förra inlägg. Det skulle betyda mycket för mig att vinna, så: TACK! :)

    Säger det igen: Imponerande rörlighet, framförallt i höft och fotled!

    En av mina favoritövningar för skuldrorna, i syfte att kontra all kontorsstolshukande (även om det nu kanske inte blir så mycket sådant för herr pensionär) är wall slides. Jag tycker den gör ett fint jobb i att få bak skuldrorna och aktivera trapezius lite granna.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Tycker du wall slides är bättre än floor slides? Jag gillar att köra rörlighetsövningar liggande, tex split liggandes på rygg med benen upp mot väggen och även squat med fotsulorna mot väggen, för att automatiskt kontrollera ryggen.

      Radera
  2. Hade aldrig testat floor slides före detta. :) Känns ganska likvärdigt, med skillnaden att bålmusklerna slappnar av mer i liggande position. Upplevde även att rörligheten var något bättre liggandes, vad nu det innebär.

    Känns som att det är hugget som stucket, och mer kopplat till personlig preferens.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE